Nederlandse reizigers naar Londen kunnen te maken krijgen met een veiligheidsprocedure in Brussel als ze vanaf eind 2017 de Eurostar pakken. Er is namelijk nog onduidelijkheid over of de Nederlandse stations eigen douanefaciliteiten krijgen.
Onduidelijkheid over Eurostar-douane
Aanvankelijk meldde Eric Trinthamer van NS dat de procedure gelijk zou zijn aan die van de Thalys. Reizigers vanuit Nederland die de Eurostar nemen naar Londen, zouden in Brussel Zuid de trein uit moeten en door poortjes en een bagagecheck. Volgens Trinthamer zou de gehele procedure een kwartier tot een half uur in beslag nemen, waarna de reizigers met dezelfde trein verder zouden kunnen reizen naar Londen. Een soortgelijke procedure neemt in Lille voor de verbinding Londen–Marseille tussen de 24 en 93 minuten in beslag. Groot-Brittannië stelt als niet-Schengenland hoge eisen aan de beveiliging.
Zijn collega-woordvoerder Ton Boon komt daar nu op terug en zegt dat die procedure nog niet vast staat. "We zijn aan het onderzoeken welke opties mogelijk zijn", aldus Boon. Hij verwacht na de zomer meer duidelijkheid. Eerder zei Eurostar-CEO Nicolas Petrovic al tegenover Railway Gazette dat overstappen in Lille niet nodig zou zijn. Onduidelijk is of hij alleen op Lille doelde en over welke richting hij het had. Feit is dat Amsterdam en Rotterdam weinig ruimte hebben voor permanente veiligheidscontroles. Daarbij gaat de trein maar twee keer per dag rijden. Sommige kleine Franse stations kennen tijdelijke faciliteiten voor seizoensverbindingen van de Eurostar, maar deze stations zijn beduidend rustiger dan Amsterdam en Rotterdam Centraal.
Op de terugweg kunnen reizigers wel blijven zitten, omdat de veiligheidschecks dan al in Londen hebben plaatsgevonden. Eurostar heeft inmiddels de eerste testritten met de e320 op het Nederlandse spoor achter de rug. In de loop van dit jaar worden de machinisten opgeleid, waarna de – min of meer – rechtstreekse lijn tussen Amsterdam en Londen in december 2017 van start gaat. Net als de Thalys, zal deze stoppen in Rotterdam, Antwerpen en Brussel.
https://twitter.com/NovioSites/status/725782703287746560
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Even een onvolledigheid aanvullen: 'Net als de Thalys, zal deze stoppen in Rotterdam, Antwerpen en Brussel.' .... en in Schiphol Airport.
Ingediend door eduard5208 op wo, 04/05/2016 - 13:53
@Eduard: precies, en het grootste probleem qua treintoegangscontrole-mogelijkheden zit 'em juist in Schiphol. Je zou dan al snel een nieuw perron moeten bouwen aan de andere zijde van spoor 106, en dus de huidige tunnelwand moeten uitbreken.
Andere & betere optie (maar waarschiijnlijk ook vele malen duurder) is een compleet nieuw separaat spoor 7 met zijperron. Dat perron zou dan ook "versprongen" gebouwd moeten worden = verder richting Hoofddorp, want een extra ondergronds spoor met zijperron op de huidige plek lijkt me extreem lastig te realiseren...
Het zou op zich ook wel een welkome verlichting betekenen van de zeer hoge perroncapaciteitsdruk op Schiphol. De vertrekkende HSL-treinen vreten nu behoorlijk wat capaciteit.
Ingediend door asierts op wo, 04/05/2016 - 14:25
Dé oplossing is dus om zowel Thalys als Eurostar NIET meer te laten stoppen op Schiphol.
Deze snelle treinen zijn bedoeld om te concurreren tégen het vliegtuig en niet als voor- en natransport voor het vliegtuig, daar zijn ruim voldoende andere treinen voor beschikbaar.
(Een idee is misschien een shuttle verbinding tussen Schiphol en Zaventhem.)
Als de metro naar Hoek van Holland in gebruik is heeft Rotterdam CS een prima perron exclusief voor internationale treinen mét check-in. Op Amsterdam CS kan het perron grenzend aan het busstation geschikt gemaakt worden door een deel van het veel te brede busplatform te annexeren.
Ingediend door huub op wo, 04/05/2016 - 14:52
Via de HSL-lijn kun je in rdam niet volledig op spoor 1 komen. Er liggen wel wissels, maar een E320 heeft daar niets aan. Spoor 2 zou je ook iets mee kunnen doen. We gaan het meemaken!
Ingediend door Dennis op do, 05/05/2016 - 00:02
Er is heus wel een mouw aan te passen.
Waar een wil is, is een (spoor)weg.
Ingediend door huub op do, 05/05/2016 - 14:13
Ik ken de situatie in het nieuwe station van Breda niet maar als daar een mogelijkheid is voor een douane check-in, dan is dat ook een mooi begin punt.
Amsterdam en Rotterdam/Den Haag hebben al een vliegveld met vluchten op Londen.
Meer dan de helft van Nederland woont ten oosten van Breda.
Als de Eurostar dan ook nog non-stop naar Londen gaat wordt het een echte concurrent.
En dat was de bedoeling, de reiziger UIT het vliegtuig lokken.
Ingediend door huub op do, 05/05/2016 - 14:20
Spoor 1 is op Rotterdam makkelijk bruikbaar te maken voor de E320. Zodra de Hoeksche lijn overgedragen is aan de RET kan het emplacement makkelijk aangevuld worden met 1 extra wissel bij het verlaten van de HSL zodat de volledige perron lengte op spoor 1 benut kan worden. Qua opzetten van Douane en veiligheids faciliteiten is spoor 1 op Rotterdam verreweg het makkelijkst om te bouwen. Daarbij zit de NS International lounge daar ook, waardoor het perron niet alleen voor de E320 interessant is, maar ook voor Thalys (en in de toekomst ICE?) omdat dit dan het meeste gemak biedt aan de eerste klas reizigers. Om een scheiding tussen Schengen/niet Schengen vertrekken mogelijk te maken zouden er alleen flexibele afscheidingen neergezet moeten worden te vergelijken met Lille.
Ingediend door Wouter op wo, 11/05/2016 - 22:04
Allerlei termen worden hier foutief door elkaar gehaald. Even voor de duidelijkheid:
- Het VK is (voorlopig nog) lid van de EU. Daardoor is er geen douanecontrole (nergens). Die is er ook niet in Brussel of Parijs. Je mag onbeperkt goederen meenemen voor eigen gebruikt.
- Het VK is geen lid van Schengen (dat staat ook correct vermeld in het artikel), waardoor er wél immigratiecontrole is (controle van persoonsgegevens, maar dat is iets heel anders dan douane, die zich enkel met goederen bezighoudt).
- De Eurotunnel heeft bovendien nog extra veiligheidsvereisten. In het bijzonder moet bagage gecontroleerd worden op explosieven. Vandaar de metaaldetectoren voor personen, en de röntgenscanners voor bagage. Maar dit heeft, opnieuw, niets te maken met de immigratiecontrole.
Wanneer het VK de EU verlaat, dan is er (in principe) geen vrij verkeer meer van goederen, en dan kan de douane wél weer op het toneel verschijnen. In beide richtingen overigens, d.w.z. bij het binnenkomen van de EU zal de Franse politie eerst de persoonsgegevens controleren (zoals dat nu reeds in St. Pancras het geval is), waarna de Franse douane controleert of je niet teveel spullen meebrengt.
Ingediend door Erik Evrard op wo, 12/10/2016 - 22:34
Reactie toevoegen