Syntus gaat rond 1 augustus met een nieuwe waterstofbus rijden in Apeldoorn, op lijn 2 naar de Apenheul. Vandaag droeg HyMove BV in Arnhem de bus over aan Syntus.
Waterstofbus vanaf augustus in Apeldoorn
De waterstofbus die HyMove bij het Poolse Solbus had besteld zou eigenlijk eind 2015 al in Apeldoorn gaan rijden, maar de bouw liep vertraging op. Door een grote order voor Warschau moest de kleine busleverancier de bouw van de waterstofbus uitstellen. Vandaag werd de bus gepresenteerd op het Arnhemse clean-tech-industriepark Kleefse Waard. De bus is goed afgewerkt en blijkt muisstil tijdens een proefritje.
Wielnaafmotoren
De waterstofbus is overigens niet volledig in Polen gebouwd. e-Traction, de leverancier van de wielnaafmotoren voor de vorige brandstofcelbus, bouwde de brandstofcel van HyMove in Apeldoorn in. De kunst van het integreren van de brandstofcel met de andere systemen in de bus, keken de Polen graag nog even af. De volgende bussen worden wel volledig in Polen geproduceerd.
HyMove heeft een overeenkomst met Solbus en een andere Poolse fabrikant, Ursus, om de eerste 200 waterstofbussen samen te bouwen. Ursus is een fabrikant van landbouwvoertuigen en sinds kort van elektrische bussen. Het bedrijf bouwt nu een tweede waterstofbus met HyMove-brandstofcel. Het wordt een demobus die met een beetje geluk eind september klaar is voor de presentatie op bedrijfswagenbeurs IAA in Hannover.
Geen tandwielen
De grootste verbetering ten aanzien van de vorige waterstofbus van HyMove zijn de doorontwikkelde wielnaafmotoren van e-Traction door het Duitse bedrijf Ziehl-Abegg. Doordat de bus geen tandwielen heeft is de aandrijving ongeveer 10 procent efficiënter en zuiniger. HyMove-bestuurslid Jochem Huygen: “Het energieverbruik is iets minder dan 1 kilowattuur per kilometer. De waterstofbussen Van Hool verbruiken 1,2 tot 1,3 kWh per kilometer. Dat maakt de exploitatie een stuk duurder.”
De kosten mogen dan zijn gedaald – van ongeveer 1,3 miljoen euro naar 7,5 ton per stuk – een waterstofbus is nog steeds een flinke investering. “De total cost of ownership (TCO) ligt nog 10 tot 20 procent hoger dan voor de dieselbus”, zegt HyMove-directeur Theo Hendriks. Afhankelijk van de dieselprijs en het aantal waterstofbussen kan de TCO over enkele jaren ongeveer gelijk zijn, verwacht hij. “Onze ambitie is om het systeem maximaal robuust te krijgen en de kosten verder te verlagen.”
Testkilometers
Een handicap is het tanken van waterstof. Voltanken kan alleen met een druk van 350 bar en daarvoor is de bus aangewezen op het waterstoftankstation in Rhoon, onder Rotterdam. In Apeldoorn kan HyMove terecht bij Kiwa, waar waterstof in flessen is opgeslagen. Maar daar is tanken vijf keer zo duur, en de druk is zo laag dat voltanken niet mogelijk is. Daarom rijdt HyMove de eerste maanden op en neer naar Rhoon. “We zien het maar als extra testkilometers”, aldus Huygen.
Vanwege de tankbeperkingen begint Syntus in augustus met twee ritten van amper een kwartier op lijn 2, van station Apeldoorn naar de Apenheul; één retourrit in de ochtendspits en een in de avondspits. Als in Arnhem een tijdelijk waterstoftankstation open gaat bij Kleefse Waard, vermoedelijk eind dit jaar, gaat de waterstofbus op lijn 231 rijden tussen Apeldoorn en Arnhem. De proef met de waterstofbus duurt twee jaar en wordt met 760.000 euro gefinancierd door de provincie Gelderland.
Meer artikelen met dit thema
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt 2024Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
[…] komt omdat waterstof ook een hele goede brandstof is. Vanaf deze zomer rijdt er bijvoorbeeld een waterstofbus in Apeldoorn naar de […]
Ingediend door Water splitsen… op do, 28/07/2016 - 10:23
Reactie toevoegen