Autoverhuurbedrijf Hertz biedt vanaf nu een OV-chipkaart te huur aan bij een huurauto. Dat doet het bedrijf in samenwerking met TripKey, een aanbieder die sinds mei actief is. "We willen hét toeristenproduct van Nederland worden."
Hertz biedt toeristen OV-chipkaart bij auto
De TripKey kost 2,50 per dag, waarbij alleen dagen tellen die de toerist de kaart ook daadwerkelijk gebruikt. De kaart wordt automatisch opgeladen en is ook te gebruiken op verschillende P+R-locaties en voor de OV-fiets. Hij komt standaard met 20 procent dalurenkorting. Naderhand wordt het verschuldigde bedrag van de creditcard afgeschreven.
TripKey is een start-up, in handen van ondernemers Mick Walvisch, Cees van Buchem en de Mobiliteitsfabriek dat de techniek levert. "We hebben een fantastisch ov-netwerk, maar voor toeristen is het haast onwerkbaar. Ze weten niet hoe ze een kaart moeten aanschaffen, er moet een borg op staan, dan moet hij weer worden opgeladen", somt Mick Walvisch op. Hertz als samenwerkingspartner was volgens hem een logische keuze: "Reizigers zijn al lang niet meer aan een modaliteit verbonden, die willen zo snel en makkelijk mogelijk van A naar B."
TripKey is nu ook beschikbaar op Schiphol, de belangrijkste plek waar de doelgroep binnenkomt. Overigens is de TripKey daar ook te verkrijgen voor niet-Hertz-klanten. Walvisch: "Op hubs zijn mensen vaak op zoek hoe ze makkelijk verder kunnen, dus daar willen we zijn." Het bedrijf heeft de afgelopen maanden in een pilotfase de kaart aangeboden in verschillende hotels.
Met de deal met Hertz treedt TripKey iets meer op de voorgrond, maar de ambities zijn groot. "We willen hét toeristenproduct van Nederland worden. Dat is nu nog een chipkaart, maar dat kan in de toekomst ook een app zijn via NFC bijvoorbeeld. Het voordeel is dat we via de Mobiliteitsfabriek rechtstreeks toegang hebben tot de techniek van TLS. Als die morgenochtend met een nieuwe techniek komen, weten wij het de avond van tevoren al."
De Mobiliteitsfabriek kwam vorig jaar als vierde kaartaanbieder voor NS op de markt en werkt volgens het white-labelprincipe. Het bedrijf geeft dus geen kaarten onder eigen naam uit, maar levert de techniek zodat andere bedrijven onder een eigen merknaam een OV-chipkaart kunnen aanbieden. Toen zag oprichter Roeland Cuijpers ook al potentie voor autoverhuurbedrijven. De Mobiliteitsfabriek levert de techniek onder meer aan Achmea en Volkswagen Leasing.
Volgens Walvisch is er ook al interesse getoond vanuit het buitenland en wil een luchtvaartmaatschappij graag aanhaken. Welke dat is, laat hij nog in het midden, 'maar de kleur hoeft niet altijd blauw te zijn'. "Zelfs enkele ov-bedrijven hebben me al gebeld en gefeliciteerd. Wellicht willen zij ook meedoen. Een vriendelijk product bedenken zit ze gewoon niet in de genen. Kijk naar de Holland Travel Ticket. 60 euro voor een dag met het ov! Dit soort producten moet toch vaak van marketingmensen komen."
In de toekomst is het de bedoeling dat de 2,50 euro per reisdag vervallen. Voor het verdienmodel wil Walvisch dan kijken of ze deals kunnen sluiten met toeristische trekpleisters of vervoerders. "Als je de dag van tevoren weet dat er vijftig mensen jouw kant op komen, is dat wellicht wel wat waard. Die data kun je gebruiken." Wel benadrukt Walvisch dat dat altijd anonieme data zullen zijn. Van affiliate marketing wil TripKey evenmin gebruik maken.
Meer artikelen met dit thema
Amsterdamse kinderen weer gratis met de bus
12 apr 2024Kinderen van vier tot en met elf jaar kunnen tussen 20 juli 2024 en 5 januari 2025 weer gratis reizen met de…
Fiscus versoepelt gebruik ov-abonnementen
23 nov 2023Op 25 oktober stemde de Tweede Kamer in met een fiscale versoepeling van het gebruik van ov-abonnementen. Maar…
Tariefstijgingen ov in 2024 definitief van de baan
20 nov 2023Afgelopen vrijdag 17 november maakte staatssecretaris Heijnen officieel bekend dat 300 miljoen euro beschikbaar…
‘Latente behoefte handsfree in- en uitchecken is groot’
19 okt 2023Handsfree in- en uitchecken met de smartphone: zitten die reizigers daar eigenlijk wel op te wachten? In…
Waarom spitsheffing NS wél kan werken
5 okt 2023Een meerderheid in de Tweede Kamer wees de gewenste tariefdifferentiatie van NS eind september af.…
Onbelast zakelijk ov-abonnement stap dichterbij
21 sep 2023Het moet voor werkgevers eenvoudiger worden om onbelast ov-abonnementen te…
Aandacht voor financiële toegankelijkheid groeit
18 sep 2023Zeker met de aangekondigde tariefstijgingen in het ov, is het sociale aspect van ov meer aan de orde dan ooit.…
Amsterdamse ov-tickets voor minima op Marktplaats beland
13 jun 2023Begin mei lanceerde de Vervoerregio Amsterdam de uitgifte van 730.000 gratis ov-kaarten aan mensen met een…
Reactie toevoegen