De provincie Utrecht gaat voor 141 miljoen euro de trambaan vernieuwen in Nieuwegein en IJsselstein, alle tramhaltes aanpassen en 22 extra trams bestellen bij CAF.
Utrecht bestelt 22 extra trams bij CAF
Bijna twee jaar geleden bestelde destijds nog Bestuur Regio Utrecht 27 lagevloertrams bij CAF. Die gaan vanaf medio 2018 rijden op de nieuwe tramlijn tussen Utrecht Centraal en De Uithof. Als in de zomer van 2020 Nieuwegeinlijn en Uithoflijn aan elkaar worden gekoppeld rijden de trams over het volledige traject van Nieuwegein/IJsselstein via het Centraal Station naar De Uithof.
Gekoppelde trams
De trambaan tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein-Centrum is de afgelopen jaren al vernieuwd. De uitlopers naar Nieuwegein-Zuid en IJsselstein komen in de drie zomermaanden van 2020 aan de beurt. Dan worden ook alle tramhaltes aangepast aan de lagevloertrams. De 22 nieuwe CAF-trams gaan gekoppeld rijden en zijn dan 75 meter lang. De 27 gekoppelde trams die vanaf 2018 op de Uithoflijn gaan rijden zijn iets korter: 67 meter.
De provincie Utrecht houdt rekening met een forse toename van het vervoer tussen het Centraal Station en De Uithof, tot 60.000 reizigers per dag in 2030: 45.000 per tram en 15.000 met de bus. Op de drukke buslijn 12 naar De Uithof reizen nu dagelijks 20.000 mensen. De groei op de tram richting Nieuwegein en IJsselstein blijft waarschijnlijk beperkt tot 4,5 procent. Die is dan vooral toe te schrijven aan de koppeling met de Uithoflijn.
Toelatingsritten
De eerste tram voor de Uithoflijn wordt rond de jaarwisseling verwacht. Qbuzz gaat in de eerste helft van 2017 ’s nachts toelatingsritten rijden op de Nieuwegeinlijn. In de tweede helft van komend jaar volgen de testritten op de Uithoflijn. Het 30 jaar oude materieel van de Nieuwegeinlijn zal in 2020 volledig zijn vervangen.
De provincie Utrecht wil de 22 trams nog voor het einde van dit jaar bestellen. Dan loopt namelijk de optie af voor het bijbestellen van de CAF-trams. Het investeringsbesluit voor de trams, de vernieuwing van de trambaan en aanpassing van de tramhaltes, komt op 12 december aan de orde in de vergadering van Provinciale Staten.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Reactie toevoegen