NS komt deels tegemoet aan de Zeeuwse wens om de snelle Intercityverbinding met de Randstad te herstellen. In de ochtend- en avondspits komen er twee Intercity's.
Zeeland krijgt enkele Intercity's in de spits
Vanaf de komende maand december rijden in de ochtendspits twee Intercity's die alleen stoppen in Vlissingen, Middelburg, Goes en Bergen-op-Zoom. In Roosendaal wordt dit treinstel gecombineerd met een stel dat alle Zeeuwse haltes heeft aangedaan. Deze trein rijdt dan als Intercity door naar Amsterdam. In de avondspits zal de Intercity uit Amsterdam gesplitst worden in Roosendaal in een stoptreindeel en een Intercitydeel.
NS wil rond 6.40 uur en 7.40 uur uit Vlissingen vertrekken en rond 16.50 uur en 17.50 uur uit Rotterdam. De extra Intercity zorgt voor een reistijdwinst van 18 minuten tussen die twee steden. Omdat de extra treinen onder de concessie Hoofdrailnet vallen hoeft de provincie niet bij te betalen. Het plan is nog onder voorbehoud; het Locov moet er nog over adviseren en ProRail moet het nog goedkeuren.
Tot 2013 konden reizigers die van en naar Zeeland reisden, kiezen tussen het ene half uur een Sprinter en het andere een Intercity. Eind 2012 heeft NS gekozen voor een halfuurdienstregeling met een Intercity vanuit Lelystad die rijdend over Schiphol en Den Haag na Roosendaal in Zeeland Sprinter wordt. Dat leidde tot veel bezwaren uit Zeeland die zich in veel gevallen geconfronteerd zagen met een langere reistijd. De Zeeuwse gedeputeerde Harry van der Maas (SGP) streeft al langer naar de hele dag twee Sprinters en twee Intercity's per uur als eindbeeld.
Lees ook: Zeeland snakt naar een trein die weer opschiet
Tijdens een laatste ontmoeting met Van Boxtel stipte Van der Maas ook de knelpunten aan die de nieuwe NS-dienstregeling oplevert. Sinds 11 december 2016 hebben reizigers een kortere overstaptijd in Roosendaal. Een ander punt van zorg is de eerste trein naar Vlissingen. Die rijdt pas om 7.39 uur het station binnen.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
ere wie er toekomt. ben blij de discussie gestart te hebben en mooi dat er een nog betere oplossing is gekomen. Het moet moet toch het mogelijk zijn dit de hele dag te doen, want je spaart met de intercity een treinstel uit?
https://www.ovmagazine.nl/2015/11/zeeland-beter-af-met-een-intercity-1019/
nu nog een snelle verbinding van Zeeland naar Antwerpen
Ingediend door LexBoersma op vr, 03/02/2017 - 17:53
Reactie toevoegen