Passagiers die vanaf 2017 de rechtstreekse Eurostar van Nederland naar Londen pakken, hoeven niet in Brussel uit te stappen voor een veiligheidscheck.
'Geen verplichte overstap naar Londen'
Dat meldt Seat61.com. Volgens de website vinden alle veiligheidschecks plaats op Amsterdam, Schiphol en Rotterdam. Passagiers die meereizen tot Brussel krijgen slechts toegang tot de helft van de trein. De tussendeuren van de twee gedeeltes van de e320-stellen blijven tijdens de rit gesloten.
Tijdens de stop van 28 minuten in Brussel Zuid stappen passagiers voor de Benelux uit en wordt de trein gecontroleerd. Daarna kunnen passagiers van Brussel naar Londen plaatsnemen in het vrijgegeven gedeelte.
Passagiers van Nederland naar Londen kunnen dus gewoon blijven zitten, aldus Seat61. Eerder was er nog sprake van dat passagiers van Nederland naar Londen verplicht moesten uitstappen voor een controle, vergelijkbaar met de Eurostar vanuit Zuid-Frankrijk naar Londen.
Eurostar wil de procedure vooralsnog niet bevestigen. De plannen zouden nog in ontwikkeling zijn. De procedure komt echter wel logisch over, gezien de duur van de stop in Brussel. Die is aan de korte kant om alle passagiers uit te laten stappen en een veiligheidscontrole te laten doorlopen.
NS bevestigt dat dit het scenario is dat wordt uitgewerkt, al zijn er nog wel complicaties. "We zijn met alle betrokkenen, zoals NS Stations, de marechaussee en Eurostar in gesprek om alles in december voor elkaar te krijgen", aldus een woordvoerder.
Het zou betekenen dat op alle stations zowel de verplichte Schengen-controle als de röntgencheck voor de Kanaaltunnel zou moeten plaatsvinden. Voor met name het krap bemeten en overbezette station Schiphol is de vraag hoe dit in de praktijk zou uitpakken.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Niet stoppen op station Schiphol Airport lijkt mij het beste.
Op Amsterdam Centraal spoor 15 met in-checkruimtes op een deel van het busplatform.
Op Rotterdam Centraal is spoor 1 helemaal beschikbaar als de Hoek-van-Hollandlijn daar weg is. Er is daar vast ook wel ruimte voor check-in. De Schengen-reizigers moeten niet te moeilijk doen en ook door de security gaan en als ze daar principiële bezwaren tegen hebben kunnen ze met de Thalys of de Benelux. In ruil daarvoor geen half uur stoppen in Brussel!
Ingediend door huub op do, 02/03/2017 - 15:47
Reactie toevoegen