De Weense stadsvervoerder Wiener Linien heeft in de afgelopen jaren een fors marktaandeel weten te winnen. Meer mensen in Wenen hebben nu een ov-kaart dan dat er autobezitters zijn. Maar dat kost wel wat.
Politieke keuze leidt tot fors ov-aandeel
Afgelopen week riep adviesbureau Mercer Wenen voor de achtste keer op rij uit tot prettigste stad om in te leven. De in Wenen woonachtige Nederlandse journaliste Sandy Verhoeve roemde vooral het ov. Wenen kent een uitgebreid lijnennet, met onder meer vijf metrolijnen (en een zesde in aanleg) en het op vier na grootste tramnetwerk ter wereld. Er zijn 29 tramlijnen die rijden over een net van ruim 222 kilometer.
Prijs verlaagd
Het aandeel van het Weense ov op de totale mobiliteit lag in de jaren negentig nog op een bescheiden 27 procent. Dat steeg gestaag, maar de modal split explodeerde toen in 2011 het stadsbestuur onder aanvoering van de Groenen besloot de prijs van een ov-jaarabonnement te verlagen van een toch al bescheiden 490 euro naar 365 euro; een euro per dag dus. Dat was ook de slogan waarmee het abonnement aan de man werd gebracht. En met succes. Sinds 2015 hebben meer mensen in Wenen een ov-abonnement dan er autobezitters zijn. In de groeiende stad bleef het absolute aantal gemaakte autoritten vrijwel gelijk.
Inmiddels vervoert Wiener Linien 954 miljoen passagiers per jaar, 40 procent van alle reizen in Wenen. Door de sterk toegenomen vraag kampt het bedrijf wel met capaciteitsproblemen. Om dat op te lossen, zijn bij twee tramlijnen een aantal stoelen uit de trams verwijderd.
Het Weense stadsbestuur, tevens eigenaar van Wiener Linien, betaalt miljoenen per jaar om het systeem draaiend te houden. Het vervoerbedrijf kent een kostendekkingsgraad van 69 procent. Het gestegen aantal jaarabonnementen ging wel ten koste van de week- en maandabonnementen, zegt Uschi Theil van Wiener Linien. "Die investering is een politieke keuze. Overigens is het openbaar vervoer simpelweg niet winstgevend te maken."
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb om 12:35 uurDe jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Oproep voor een KennisBank Bus
6 feb om 08:30 uurBeleidsmakers maken bij het ontwerp van nieuwe bushaltes en -infrastructuur onvoldoende gebruik van…
Keolis beproeft anders roosteren buschauffeurs
3 okt 2023Keolis start in januari 2024 in Almere de pilot 'Samen Roosteren', waarbij buschauffeurs online hun eigen…
Ná de innovatieve pilots
2 mei 2023Nederland heeft een goede reputatie als het om innovatie gaat en scoort hoog op de internationale lijstjes.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Aanbestedingsexpert Rosbergen trots op 25 jaar ov-werk
13 okt 2022Edward Rosbergen, dit jaar 25 jaar in dienst bij MuConsult, zag het adviesbureau uitgroeien tot gevestigde naam…
Blog: Vier handvatten voor Kamerdebat NS-concessie
22 aug 2022In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…
Reactie toevoegen