Arriva krijgt een nieuw logo en een nieuwe huisstijl. Dat geldt voor alle takken binnen de internationaal opererende groep. In Nederland wordt het logo volgend jaar ingevoerd.
Arriva krijgt na twintig jaar opgefrist logo
De nieuwe verschijning was gisteren voor het eerst te zien tijdens de presentatie van de plannen voor de Noordelijke treindiensten en wordt op initiatief van het hoofdkantoor van Arriva Group in Groot-Brittannië in alle veertien landen uitgerold. "Na 20 jaar is het tijd om ons logo en kleuren op te frissen", aldus Arriva, die de nieuwe huisstijl zelf omschrijft als 'modern en fris'. In 1997 ontstond de naam Arriva met de huidige huisstijl na een reeks fusies en overnames en het eerste zakelijke avontuur buiten Groot-Brittannië. In 2010 nam Deutsche Bahn het Britse Arriva over.
Arriva is actief in Zweden, Denemarken. Groot-Brittannië, Nederland, Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Slovenië, Kroatië, Servië, Italië, Spanje en Portugal. In Nederland volgen vanaf volgend jaar eerst de kleuren; vervolgens ook het logo. Waar het bedrijf rijdt onder een regionale huisstijl, zal het bedrijf dat ook blijven doen. Het logo zal wel worden aangepast.
Het is niet de eerste vervoerder die van kleur verschiet. Syntus zit op dit moment in de overgang naar de huisstijl (en ook naamvoering) van moederbedrijf Keolis. Connexxion blijft vooralsnog wel onder de vertrouwde naam en kleurstelling rijden, maar zakelijk voert het bedrijf sinds enige tijd de naam van moederbedrijft Transdev.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb om 12:35 uurDe jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Oproep voor een KennisBank Bus
6 feb om 08:30 uurBeleidsmakers maken bij het ontwerp van nieuwe bushaltes en -infrastructuur onvoldoende gebruik van…
Keolis beproeft anders roosteren buschauffeurs
3 okt 2023Keolis start in januari 2024 in Almere de pilot 'Samen Roosteren', waarbij buschauffeurs online hun eigen…
Ná de innovatieve pilots
2 mei 2023Nederland heeft een goede reputatie als het om innovatie gaat en scoort hoog op de internationale lijstjes.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Aanbestedingsexpert Rosbergen trots op 25 jaar ov-werk
13 okt 2022Edward Rosbergen, dit jaar 25 jaar in dienst bij MuConsult, zag het adviesbureau uitgroeien tot gevestigde naam…
Blog: Vier handvatten voor Kamerdebat NS-concessie
22 aug 2022In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…
Gaat dan ook de kleur van de kleding veranderen?
Ingediend door Gerda van Beveren op wo, 12/07/2017 - 20:10
En dus zullen de prijzen bij Arriva wel weer omhoog gaan, om de reizigers deze ongevraagde huisstijlverandering weer te laten (mee)betalen.
Ingediend door De Leeuw op do, 13/07/2017 - 11:52
De tarieven worden door de Provincies bepaald en niet door Arriva
Ingediend door Tim H op do, 13/07/2017 - 20:39
Logo doet me denken aan het intro van "de zwakste schakel"
Ingediend door Berth1980 op vr, 14/07/2017 - 09:17
Ipv fatsoenlijk OV in Limburg gaan ze van deze fratsen uithalen. Sinds Arriva het OV verzorgd is het slechter dan slecht in Limburg
Ingediend door Naam op ma, 17/07/2017 - 19:19
Hier in Brabant is er sinds dit jaar een Logo van de provincie op de bussen gekomen n.l. BRAVO (BRAbant Vervoert Ons) kosten vooer deze operatie 200.000 Euro.
Overal is er dus geld genoeg voor onzin maar voor goedkoper of beter vervoer ,ja daar is geen geld voor.
Ingediend door Paul op di, 18/07/2017 - 10:23
Vraagje: nu de kleur van het logo van arriva wijzigt, veranderen we dan ook de borden op de 100+ stations waar arriva exclusief lijnen exploiteert? Ihkv 'wij willen gelijke kansen' moesten 'de verfoeide NS-borden', die overigens spoorbouwmeester-huisstijl en -kleur dragen, pérse vervangen worden. Gaat men die bordjes nu wéér vervangen, paar jaar na dato? En wie betaald (en betaalde) dat? #demooierandjesvanconcurrentie
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/92347/Nieuwe-huisstijl-voor-stations-Arriva
Ingediend door Emile op wo, 19/07/2017 - 09:35
Dat heeft meer te maken met de provincie die de eisen zo heeft gesteld en het budget ruim 20% heeft verminderd; dan het bedrijf. Veolia had ook gewoon een 2e keer mee gedaan met een netwerk dat duurder was voor de provincie maar de reiziger wel gaf wat de reiziger nodig heeft. Daar beet de Provincie niet voor. Arriva veroorzaakt zeker een deel van de problemen; maar de provincie speelt er ook een rol in.
Ingediend door Anonymouse op di, 01/08/2017 - 18:58
200.000 is ongeveer dezelfde kosten als 1 spitsbusje of het laten rijden van bussen op een extra dag (bijv. weekend) op zat of zondag op 1-4 lijnen. Helemaal mee eens dat dit niet nodig was.
Ingediend door Anonymouse op di, 01/08/2017 - 18:59
Reactie toevoegen