Vanochtend is in Amersfoort het ontwerp voor de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) van NS gepresenteerd. Het gaat nog om een mock-up, de eerste trein komt pas over vier jaar in dienst. "Dit is de Intercity waarin mijn kinderen zullen reizen", aldus programmamanager Maarten Bakker.
ICNG wordt het nieuwe werkpaard van NS
Het ontwerp van de ICNG is gebaseerd op de Alstom Coradia; weliswaar een product 'van de plank', maar wel een die op veel fronten is aangepast. Zo kreeg de trein een andere neus en zijn er op het gebied van het interieur talloze aanpassingen. "We hebben wel geleerd van de Fyra. We zijn nu enorm betrokken geweest bij het ontwerp, we hebben niet zomaar de aanbesteding afgewacht", aldus Bakker. "Ook bij Alstom hadden ze nog niet eerder een klant gehad die zich zo met het ontwerp bemoeide."
Een paar maanden later dan aanvankelijk gepland – het ontwerp definitief maken duurde wat langer dan verwacht – is het casco-ontwerp nu gereed. Voor Alstom is dit ook een bijzondere klus; het is de eerste keer dat de Coradia Liner doortontwikkeld is voor een maximum snelheid van 200 kilometer per uur en samen met een Italiaanse order is het de eerste keer dat hij op de productielocatie in Katowice (Polen) gebouwd wordt.
Bemoeien met elk detail
"Het afgelopen jaar hebben we elke maand bij Alstom in Parijs gezeten om de aanbieding steeds op detailniveau verder in te vullen", legt Bakker uit. "Continu het ontwikkelproces van zowel ontwerp als productie monitoren doen we sinds de Flirt en de SNG eigenlijk standaard." In vergelijking met de aanvankelijke aanbieding van Alstom zijn onder meer de toiletten en stoelen aangepast aan de Nederlandse maten Bakker: "We zijn nu eenmaal wat langer".
Dat NS er zo stevig bovenop zit, heeft volgens Bakker te maken met de Nederlandse mentaliteit: "We zijn hier enorm kritisch; niet alleen op de treinen, maar op het hele ov en de openbare ruimte." Het is ook een centenkwestie. Bakker: "Tweederde van de kosten van een trein maak je tijdens het gebruik. Dus als je onderhoudskosten van tevoren kan beperken, is dat alleen maar winst."
Meer bagageruimte
Verschillende doelgroepen werden betrokken bij het ontwerp, zoals reizigers met en zonder beperking, rijdend personeel en onderhoudspersoneel. Na een testsessie waar reizigers stoelen konden testen, werden de oorspronkelijk aangeboden stoelen vervangen door een andere exemplaren. De stoelen zijn gemonteerd aan de zijpanelen, waardoor ze zweven. "Daardoor is niet alleen de vloer makkelijk te reinigen; je kan ook nog een hoop bagage kwijt onder de stoelen", aldus Bakker.
Aan bagage is wat hem betreft een stuk meer aandacht besteed dan in vorige ontwerpen. "Je ziet dat het met name in treinen van en naar Schiphol soms behoorlijk proppen is. Dat hebben we nu op proberen te lossen met fors grotere bagagerekken boven de stoelen, maar ook rekken op vloerniveau. Samen met de ruimte onder de stoelen zou dat meer dan genoeg moeten zijn."
Spiegelrand
Zijn persoonlijke favoriet in het interieur is toch wel de 10 centimeter brede spiegelrand net onder het plafond. "Dat zorgt voor een optisch effect waardoor het plafond eindeloos door lijkt te lopen." In het aanvankelijke ontwerp was deze nog wat breder, maar om ongewenste spiegelingen te voorkomen is de breedte wat teruggebracht. "Je kan jezelf er ook niet meer in zien", aldus Bakker.
Normaal gesproken is de bok, de plek van de machinist, een oer-Nederlands ontwerp, maar nu geldt de Europese standaard. Daarbij zijn nog wel de nodige knoppen aangepast. De dodemansknop kreeg een andere vorm en ook vaak door Nederlandse machinisten gebruikte knoppen kregen een andere plek op het bedieningspaneel.
Grote order kan nog veel groter worden
Het ontwerp dat vandaag is gepresenteerd is bij lange na nog geen voltooide trein. Het casco, dat sinds vorige week woensdag in Katowice wordt gebouwd, ligt helemaal vast, maar aan het technische gedeelte, ontworpen in Salzgitter, wordt nog getekend. Begin volgend jaar moet dat helemaal gereed zijn.
Een andere Fyra-les die NS heeft geleerd, is om geen kleine orders meer uit te vragen. "De order van 19 treinen die we destijds plaatsten, was echt te klein", aldus Bakker. Door het volume waren nu ook andere fabrikanten geïnteresseerd. Daarnaast zijn er schaalvoordelen in het onderhoud. NS bestelt nu maar liefst 79 treinenstellen; 49 met vijf rijtuigen (256 zitplaatsen) en 30 treinstellen met acht rijtuigen (417 zitplaatsen). In totaal bestelt NS ruim 25.000 stoelen.
Mocht de order die in 2023 helemaal gereed is bevallen, dan mag Alstom direct doorbouwen en goed ook: voor onder meer reizigersgroei, de eventuele vervanging van de ICM (de Koploper) en de treinen op de Beneluxdienst heeft NS een optie op nog eens 84.000 zitplaatsen. Kortom: deze trein kan zomaar eens het nieuwe werkpaard van NS worden. Bakker: "Dit is de Intercity waar mijn kinderen in zullen reizen."
[embed]https://youtu.be/aEOoypeI5_4[/embed]
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Reactie toevoegen