Arriva bestelt definitief 18 nieuwe treinen bij de Zwitserse fabrikant Stadler. De treinen krijgen in eerste instantie een motorcompartiment met biodiesel en worden op termijn vervangen door batterijmotoren met een pantograaf.
Arriva sorteert voor op batterijtreinen
Dat maakten de partijen vanmiddag bekend op de Klimaattop Noord Nederland in Groningen. Met de order is 170 miljoen euro gemoeid. Arriva had de bestelling al bij de gunning van de nieuwe concessie aangekondigd, maar maakte vanmiddag nadere details bekend: de treinen worden speciaal voor de vervoerder ontwikkeld door Stadler. Voor de Zwitserse treinenbouwer betekent het de start van een compleet nieuwe productielijn.
De treinen worden aanvankelijk uitgerust met een motorcompartiment met een biodieselmotor, die op termijn worden vervangen door een compartiment met een accu en pantograaf. De accu krijgt stroom via een bovenleiding die over een gedeelte van het traject hangt. Op stukken zonder bovenleiding rijdt de trein op de accu verder. Arriva wil ook de 51 huidige treinen laten ombouwen naar zero emissie.
Tien jaar aan onderzoeken
Arjen Jansons van RailEvent voerde in de afgelopen tien jaar vijf onderzoeken uit naar de haalbaarheid van partiële bovenleiding, onder meer in opdracht van de provincie Gelderland en ProRail. Volgens Jansons hoeft er met accu's maar hooguit 30 procent van het traject geëlektrificeerd te worden, vooral daar waar de treinen snelheid maken. In sommige gevallen is door het terugwinnen van de remenenergie geen bovenleiding nodig om weer op te trekken.
De risico's, zoals een lege accu, beschadiging van de bovenleiding door een hoge laadstroom op één punt en lekken in geval van brand, zijn volgens de onderzoeken te ondervangen met maatregelen. ProRail zegt desgevraagd nog geen plannen te hebben op het gebied van partiële bovenleiding. Wel wil de spoorbeheerder volgend jaar een proef doen met een waterstoftrein in het Noorden. Deze trein wordt gebouwd door Alstom.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Is er in al die onderzoeken ook `meegenomen`hoe `schoon`biodiesel wel is? Hoeveel energie het kost om biodiesel te maken? Er wordt niet alleen `afval`voor gebruikt. maar ook diverse, nog voor voedsel te gebruiken graansoorten! Gigantische hoeveelheden graan worden vergist tot brandstof, ook dit kost energie, dit nog afgezien van het waterverbruik voor de groei van de gewassen en de energie voor het oogsten en transport van het product.Later worden er accu`s in geplaatst, bij het rendement van accu`s kan men de nodige ?? zetten, ook hier zit men met productie en recyclagekosten (o.a. energie en grondstoffen)! 100% elektrificeren zou weleens schoner en goedkoper kunnen/ blijken te zijn!
Ingediend door zwart kees op vr, 10/11/2017 - 02:42
In reactie op bovenstaande: volledig mee eens. In het onderzoek voor Prv Gelderland, dat ik samen met Arjan heb uitgevoerd, werd inderdaad geconstateerd dat doorgaande electrificatie ook goed scoort. Het is vooral de hogere eenmalige investering die het kostbaar en politiek moeilijker maakt. Maar met de huidige zeer lage rente kan je je afvragen wat de ratio hiervan feitelijk is.
Het zou m.i. inderdaad beter zijn als er door sector en overheden minder blikvernauwd op CO2-reductie gestuurd wordt, en in de keuzes de totale keten en levensduurcyclus wordt meegenomen, inclusief de milieubelasting van accu's. Ik vermoed dat je dan bij hogere baanvaksnelheden en/of kwartiersdiensten eerder op partiele en doorgaande electrificatie uitkomt.
Ingediend door Ing ACF Sierts op vr, 10/11/2017 - 13:37
Reactie toevoegen