Het eerste nummer van OV-Magazine staat grotendeels in het teken van zero emissie busvervoer. Van trolley tot waterstof en van AML tot Venlo. Nog geen abonnee? Vraag dan nu geheel gratis dit nummer op proef aan!
De ZE-special van OV-Magazine is uit
Thema Zero Emissie
‘Zero emissie in 2025? Dat gaan we niet halen’
Hij stond aan de wieg van de eerste aanbesteding van elektrische bussen in Nederland en zijn bedrijf inno-V begeleidde de veelbesproken concessie Limburg die in 2026 helemaal uitstootvrij moet zijn als ook de concessie Zuidoost-Brabant die dat in 2025 haalt. Maar heel Nederland tegen die tijd aan de elektrische bus? Dat gaat niet lukken, volgens Wilko Mol.
AML wacht mega-introductie e-bussen
De concessie Amstelland-Meerlanden (AML) is een van de meest omvangrijke en intensieve busconcessies van Nederland. Half maart start de echte vuurdoop als het gaat om elektrisch vervoer: dan stromen de eerste van de 100 elektrische bussen rond Schiphol in.
Waterstofbus richting rendement batterijbus
Wanneer ontworstelt de waterstofbus zich van subsidie en wordt het voertuig een serieuze kandidaat om bussen schoon te maken? Volgens de pleitberzorgers duurt het niet lang meer. “We staan aan de vooravond van de doorbraak.” En: “Over vijf tot tien jaar is waterstof net zo economisch als een batterijbus.”
Qbuzz is van alle e-markten thuis
Inductie-, stekker- en pantograafladen, waterstof en batterij, opportunity en overnight charging. Het aantal opties om een schone busdienst te runnen lijkt eindeloos. Qbuzz, bepaald niet de grootste jongen van de klas, heeft al die technieken in huis. Vlootmanager Han van der Wal vraag zich af: “Ik vraag me wel af of we dit allemaal nodig hebben.”
Venlo is al volledig elektrisch
De Limburgse provinciestad Venlo is op dit moment de grootste gemeente met een volledig elektrische stadsdienst. Sinds december vorig jaar rijden 12 10-meterbussen de drie lijnen in de stad. Extra bijzonder is de lijn naar Duitsland waar ook nog een laadfaciliteit bevindt. Ook de eerste elektrische streeklijn is er te vinden.
Bekijk ook de fotoreportage.
Randstad traag op gang met elektrificatie
De drie grote steden lopen bij het elektrificeren van hun stadsdienst flink achter op een aantal middelgrote steden. Onlangs bestelde HTM 5 e-bussen, GVB gaat 31 elektrische bussen aanschaffen en Rotterdam verwacht de eerste tranche van 55 bussen in 2020. Waarom duurt het zo lang in de Randstad?
Arnhemse trolley wil door innovaties relevant blijven
De trolleybus achterhaald? Niks ervan, als je het vraagt aan Hans Aldenkamp, projectmanager infrastructuur bij Connexxion. Wat Aldenkamp betreft wordt het trolleynetwerk juist steeds relevanter. Maar dat komt niet vanzelf. “We willen de critici voor zijn.”
Benchmark duurzaam ov helpt steden op weg
Gemeenten richten zich steeds meer op actieve, gezonde en duurzame mobiliteit. Dan is het handig als ze in een benchmark kunnen zien hoe ver ze zijn en hun vooruitgang kunnen monitoren. In opdracht van De Brede Coalitie ontwikkelde CE Delft een benchmark voor 30 steden.
Model voor exploitatie e-bus
Om de relatie tussen het ruimtegebruik op busstations, de verkeersbewegingen, en de kosten en opbrengsten van elektrisch busvervoer in kaart te brengen, ontwikkelt Goudappel Coffeng samen met het Smart Public Transport Lab van TU Delft het inclusieve Voltage-model.
En verder
Eurostar mikt op de vliegers
Op 4 april is Nederland een nieuwe speler op het spoor rijker. Vanaf die dag rijdt Eurostar rechtstreeks van Londen naar Amsterdam. In omgekeerde richting moeten reizigers nog overstappen.
Buurtbusvereniging snakt naar kennis
Buurtbusvrijwilligers zijn talrijk, vaak op leeftijd en hebben behoefte aan kennis, blijkt uit onderzoek van OV-Magazine. De vraag is alleen: wie gaat die geven?
Aan de slag met lightrailprojecten
Ideeën in Nederland zijn er genoeg over light rail, maar ze hebben meestal betrekking op de ombouw van het hoofdspoor voor metroachtige diensten, schrijft Rob van der Bijl. Megaprojecten, zijn het. Megaduur ook. Hij mist de kleine overzichtelijke projecten die betaalbaar en snel te verwezenlijken zijn.
Column Marc Maartens: Kort door de boog
De opiniebijdragen over light rail buitelen over elkaar heen op congressen, in de krant en op tv. De Randstad slibt dicht. Een verkeersinfarct dreigt. De oplossing is light rail. Een miljard euro per jaar. En pensioenfondsen mogen mee-investeren.
Automatisch vervoer als aanvulling op ov
Flexibel en automatisch vervoer zijn niet eenvoudig in te passen in het dagelijkse verkeer, schrijft emeritus hoogleraar Maurits van Witsen. Allerlei verkeers- en vervoerkundige aspecten blijven vaak onderbelicht, zoals de veiligheid van de gebruiker, het snel kunnen reageren op incidenten en de werkelijke behoeften van de ov-reiziger.
Waarom aanbesteden als men tevreden is?
De Wet personenvervoer 2000 is al vele jaren van kracht en geldt als onaantastbaar bastion. Daar zou Willem Bottenberg graag verandering in brengen. Hij wijst op de imperfecties van de wet en draagt alternatieven aan. Daarvan profiteren volgens hem zowel de overheid als ook de vervoerder en de consument.
Alles lezen? Vraag dan nu een gratis proefnummer aan!
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb om 12:35 uurDe jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Oproep voor een KennisBank Bus
6 feb om 08:30 uurBeleidsmakers maken bij het ontwerp van nieuwe bushaltes en -infrastructuur onvoldoende gebruik van…
Keolis beproeft anders roosteren buschauffeurs
3 okt 2023Keolis start in januari 2024 in Almere de pilot 'Samen Roosteren', waarbij buschauffeurs online hun eigen…
Ná de innovatieve pilots
2 mei 2023Nederland heeft een goede reputatie als het om innovatie gaat en scoort hoog op de internationale lijstjes.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Aanbestedingsexpert Rosbergen trots op 25 jaar ov-werk
13 okt 2022Edward Rosbergen, dit jaar 25 jaar in dienst bij MuConsult, zag het adviesbureau uitgroeien tot gevestigde naam…
Blog: Vier handvatten voor Kamerdebat NS-concessie
22 aug 2022In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…
Graag ontvang ik een gratis exemplaar van de ZE-special
Ingediend door Han Scholten op vr, 06/04/2018 - 17:22
Reactie toevoegen