Hengelo-Bielefeld rijdt, alleen in Duitsland
Zo geeft het treinbeveiligingssysteem ECTS bij drie treinstellen een storing, waardoor ze alleen in Duitsland kunnen worden ingezet.
En bij een enkel treinstel stoort de software, waardoor deze de grens niet overkomt voordat hij uitgebreid wordt gereset. “Over het algemeen kan ’s nachts op het opstelterrein pas een storing uit de systemen worden verwijderd”, aldus Pizzuti.
Bovenleidingspanning
Het grootste euvel zit echter in de omschakeling op de bovenleidingspanning. In Bad Bentheim schakelen de treinen over van de Duitse 15.000 Volt wisselspanning naar de Nederlandse 1500 Volt gelijkspanning.
“Door een defect aan de spanningsherkenning valt de meetweerstand uit. Dan is dat treinstel de rest van de dag niet meer inzetbaar op het Nederlandse net. De trein moet dan eerst naar de werkplaats”, aldus Pizutti.
Lees ook: Dramatische start Eurobahn in Hengelo
Testritten
Om de storingen te verhelpen worden nu testritten gemaakt met speciale test- en meetapparatuur. Ook werden vorige week testritten gemaakt op het grensbaanvak, om te onderzoeken of de infrastructuur van invloed is op de storingen.
Parallel doet Eurobahn testen met sterkere meetweerstanden. “Als die positief uitvallen, gaan we die inbouwen in de treinstellen”, zegt de woordvoerder.
Herstelwerk
Voor de herstelwerkzaamheden gebruikt Eurobahn niet meer alleen de werkplaats in Münster, maar ook de werkplaats in Hamm van Keolis, de moedermaatschappij van Eurobahn. De treinstellen zijn ook al voor onderzoek in de Stadler-werkplaats in Hengelo geweest.
Tot nu toe zonder succes dus. “Voorlopig zetten we voor reizigers van en naar Hengelo treinvervangend busvervoer in. Jammer genoeg weten we nog niet wanneer de problemen definitief zijn verholpen.”
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
= de to-ta-le technologische incompetentie. Het lijkt zowaar de Fyra & ICdefect wel. Hier helpt maar 1 ding tegen: de opdrachtgever moet kei-hard en meedogenloos miljoenenclaims erin gooien en dreigen met einde concessie. Geen enkel excuus accepteren, gewoon volle bak miljoenen claimen en elke dag dat het voortduurt nog veel meer duizenden euro's, totdat betrokken partijen desnoods dag & nacht met de allerbeste technici ter wereld het probleem identificeren en oplossen - of failliet zijn gegaan aan hun technische onvermogen. Wat hier nu gebeurd tart werkelijk elk voorstellend vermogen.
Ingediend door asierts op vr, 04/05/2018 - 23:13
Reactie toevoegen