Er komt voorlopig geen hogesnelheidstrein tussen Londen, Keulen en Frankfurt. Deutsche Bahn zet de verbinding in de koelkast vanwege 'veranderingen in het economisch klimaat'. Of dit door de Brexit komt, weigert het bedrijf te zeggen.
DB ziet voorlopig af van Londen - Frankfurt
Al jaren had DB plannen om een rechtstreekse HSL-verbinding in te leggen tussen twee van de grootste economische centra in Europa. Maar tegen de Britse krant The Independent laat de vervoerder nu weten dat de verbinding in de nabije toekomst niet op de agenda staat.
Begin dit jaar zei DB nog geïnteresseerd te zijn in zo'n verbinding en in 2020 te willen starten. In 2013 haalde de vervoerder nog de benodigde certificaten om gebruik te kunnen maken van de Kanaaltunnel en reed het eenmalig zelfs een ICE door de tunnel. De ICE zou Londen met Keulen kunnen verbinden in 3,5 uur. Frankfurt zou 4,5 uur sporen zijn.
Als reden voor het schrappen van de plannen geeft het bedrijf aan de concurrentie met prijsvechters in de luchtvaart niet aan te kunnen. Ook is er een technische reden, aldus DB: de ICE3, waarmee de dienst uitgevoerd had moeten worden, is niet toegelaten in België. De e320, waarmee Eurostar onder meer tussen Londen en Amsterdam rijdt, is dit overigens wel. Deze is op hetzelfde Siemens Velaro-platform gebaseerd.
Op dit moment is Eurostar de enige gebruiker die met HSL-treinen door de tunnel gaat. Van Londen rijdt het bedrijf (grotendeels in handen van de Franse spoorwegen) naar Parijs, Brussel en Amsterdam. In 2010 zag DB ook nog brood in een verbinding tussen Londen en Amsterdam. De trein zou dan in Brussel gesplitst worden in een deel voor Duitsland en een deel voor Nederland. Met Eurostar zou het DB dan rechtstreeks de concurrentie zijn aangegaan.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt 2024Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt 2024Het Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt 2024De provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Reactie toevoegen