Station Lansingerland-Zoetermeer, dat sinds december al deels in gebruik is, is vanmiddag officieel geopend. Vanaf komende zondag doet ook RandstadRail het station aan.
Station Lansingerland officieel geopend
De openingshandeling werd verricht door staatsecretaris Stientje van Veldhoven (IenW) en de burgemeesters Pieter van de Stadt (Lansingerland) en Charlie Aptroot (Zoetermeer).
Belangrijke schakel
Volgens Van der Stadt is het station van groot belang in de driehoek Rotterdam-Gouda-Den Haag: “Onze infrastructuur moet zijn voorbereid op de verwachte groei van onze gemeenten en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Daarbij is dit station een aanjager voor passende hoogwaardige gebiedsontwikkeling.”
Aptroot ziet de opening als eerste stap om tot een sluitend hoogwaardig ov-netwerk te komen: “Dit is voor ons geen eindstation, maar een tussenstop. Het doel is het netwerk van hoogwaardig openbaar vervoer in de regio sluitend te maken. Als volgende stap zien wij de doortrekking van RandstadRail vanaf dit station naar het Rotterdamse RandstadRail-netwerk.”
Wethouder van Zoetermeer Marc Rosier is trots op het resultaat. “Met bijna 1.000 in- en uitstappers per dag is het aantal gebruikers van de Sprinter tussen Gouda en Den Haag al hoger dan verwacht.” Dankzij de aansluiting op RandstadRail verwacht hij dat dat aantal stijgt naar 2.500 in- en uitstappers.
Lees ook: NS blij met reizigers op Lansingerland
Station met groen karakter
Kenmerkend voor het station is het vele groen op het viaduct, dat is ontworpen door Arcadis en Team V Architecten. Met zo’n 150 bomen, beplanting en gras is op het viaduct een ‘laan’ gecreëerd. Ook de 700 parkeerplaatsen tellende Park & Ride-terreinen aan beide kanten van de A12 onderstrepen dit karakter door het toepassen van bomen, hagen en groene parkeervakken met grasbetonstenen.
Op toekomst voorbereid
Station Lansingerland-Zoetermeer is berekend op de toekomst. Het kan zonder al te grote ingrepen worden doorgetrokken richting Rotterdam en het viaduct is berekend op verdubbeling van de twee sporen tussen Den Haag en Gouda. Ook is er ruimte gereserveerd voor verbreding van de A12. Daarmee kan het aantal vervoerbewegingen in de regio fors toenemen.
Succesvolle samenwerking
Voor de realisatie van het station werkten Zoetermeer en Lansingerland samen met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. De nieuwe vervoerknoop biedt volgens de bestuurders volop kansen voor economische ontwikkeling van de regio.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Een geweldige mijlpaal! Door de doortrek van RandstadRail naar het NS-station is er weer een koppeling gerealiseerd tussen het stedelijke vervoerssysteem van de Zuidelijke Randstad en het landelijke spoorwegnet. Deze integratie kan en moet nog veel verder strekken: tarieven, informatievoorziening, marketing, enz. Dit is iets wat Rover ook al jarenlang bepleit.
Ingediend door Willem Benschop op zo, 19/05/2019 - 11:28
Alleen jammer dat Lijn 4 in Oosterheem net even door een andere zone gaat, waardoor reizigers met abonnement vaak of een ruimer abonnement nodig hebben of het laatste stukje gewoon moeten bijbetalen.
Zolang dat niet door HTM/MRDH wordt gecorrigeerd zullen veel Abonnementshouders gewoon via Centrum West en/of Driemanspolder/NS blijven reizen.
Ingediend door DuitseLeeuw op ma, 20/05/2019 - 13:52
"Station Lansingerland-Zoetermeer is berekend op de toekomst. Het kan zonder al te grote ingrepen worden doorgetrokken richting Rotterdam ..."
Dat wordt heel erg lang station dan.
Ingediend door Ben op ma, 20/05/2019 - 22:10
Een pracht complex tussen Noord en Zuid? Zeker, maar wel jammer dat de kortste R-netverbinding tussen Rotterdam en Leiden hier niet aan elkaar is geknoopt. Vervelend dat aankomende tramreizigers hun aansluitende bus of trein nergens zien en bij storm zeiknat zullen worden. NS-blauwe borden met te kleine symbolen wijzen naar gaten en liften voor de overstap. Het busstation op Noord, nu nog leeg, voelt onaangenaam. Het te ver doorgestorte zandtalud belemmerde de aanleg van een eilandperron voor de veiligste en via enkele trap en lift te bereiken overstap. Ik vrees dat reizigers die de verkeerde trap of lift kiezen tussen de rijdende bussen gaan oversteken. Maar toch! Voortaan kan de reis van Moerkapelle naar Gouda via dit overstappunt vaker en sneller dan thans rechtstreeks. Ik hoop dat MRDH, Provincie en hun vele uitvoerders minstens dwalende reizigers opvangen.
Ingediend door Jan Willem Fortuin op vr, 24/05/2019 - 11:03
Reactie toevoegen