De eerste Nightjet-trein is afgelopen week vanuit Wenen en Innsbruck aangekomen in Brussel. De Oostenrijkse ÖBB werkt hierbij samen met de Belgische NMBS.
ÖBB trekt nachttrein door naar Brussel
De bestaande Nightjet-verbinding Wenen/Innsbruck - Düsseldorf wordt doorgetrokken via Aken naar Brussel-Zuid. De nachttrein vertrekt twee keer per week, op zondagen en woensdagen om om 20.38 vanuit Wenen en 20.44 uur vanuit Innsbruck, om vervolgens de volgende ochtend om 10.30 in Brussel aan te komen.
De terugreis vanuit Brussel staat op maandagen en donderdagen gepland om 18.30 uur en komt de volgende ochtend om 8.27 uur aan in Wenen en om 9.14 uur in Innsbruck.
Groot belang
Volgens Andreas Matthä, CEO van ÖBB, is een nachtverbinding naar de Europese hoofdstad van groot belang. “Het is belangrijk om op een klimaatvriendelijke manier te kunnen reizen. Wij nemen actief onze verantwoordelijkheid om het klimaat te beschermen.”
Matthä zegt met veel Europese partners in gesprek te zijn om nachttreinen te (re)activeren. De eerste staat op de planning in december 2020. Vanaf dan gaat een nachttrein naar Amsterdam rijden.
Lees ook: NS en ÖBB flirten over nachttrein A’dam
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
Wat zou het een mooie, zij het misschien wat symbolische, aanvulling zijn als deze trein in Breda of liever nog Rotterdam zou vertrekken.
Ingediend door Peter Schouten op ma, 03/02/2020 - 13:23
Reactie toevoegen