Elke week vragen we een mobiliteitsprofessional wat de gevolgen zijn van de maatregelen die de overheid heeft genomen om de Coronacrisis te bestrijden. Deze week: Juul van Hout, directeur van Hermes.
‘Buschauffeurs zijn van onschatbare waarde'
Het zijn rare tijden in ov-land. Dienstregelingen zijn afgeschaald en veel buschauffeurs werken niet meer. Wat zijn de gevolgen voor busvervoerder Hermes?
“Het virus treft iedereen, dus de gevolgen zijn groot. Veel Nederlanders werken nu thuis of niet en scholen zijn dicht. Dus er zitten veel minder mensen in de bus. We rijden op veel plekken in het land nu via een aangepaste dienstregeling, vergelijkbaar met de zaterdagdienstregeling, maar dat kan helemaal niet uit. Want alle winkels en horeca zijn dicht, dus wie gaat er nou nog naar de stad zoals op een normale zaterdag?”
“We kunnen niet nog verder afschalen naarmate het aantal reizigers afneemt. Als we dat doen, rijden er nog een stuk of 10 bussen per dag. Bovendien zijn wij als ov tot vitale sector benoemd. We moeten blijven rijden om Nederland bereikbaar te houden. En daarmee de mensen die moeten werken in andere vitale sectoren van en naar het werk brengen. Daar ben ik erg trots op en ook onze chauffeurs zijn trots op hun werk.”
“Ondanks alle risico’s die de buschauffeurs lopen, want velen behoren tot de risicogroep, blijven ze wel gewoon naar hun werk komen wanneer dat kan. In de 37 jaar die ik nu in het ov werk, heb ik nog nooit zo’n saamhorigheid meegemaakt. Onze buschauffeurs zijn echt van onschatbare waarde.”
In de 37 jaar die ik nu in het ov werk, heb ik nog nooit zo’n saamhorigheid meegemaakt
In de knel
“Maar hoe gaan we dit allemaal betalen? Bij Transdev dalen de inkomsten momenteel harder dan dat we aan suppletie van de overheid terugkrijgen. Als gevolg van de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) krijgen we namelijk deels een tegemoetkoming in de loonkosten, maar moeten we onze buschauffeurs wel volledig in dienst houden.”
“Dat knelt niet alleen bij ons, maar in de hele sector. En als dat te lang duurt, gaat dat ons echt pijn doen. Dat houden we niet vol. De overheid heeft goede maatregelen genomen, maar over de uitwerkingen die deze maatregel heeft moet nog goed worden nagedacht. Prima dat we blijven rijden, maar dat heeft wel financiële gevolgen.”
Maak het ov gratis
“Mijn oplossing is simpel: maak het ov zolang deze crisis duurt gratis, waarbij het Rijk garant staat voor de opbrengsten. Dan ben je van het hele probleem af. In onze bussen mogen reizigers alleen achterin instappen en soms checken ze niet in. Daar gaat de discussie nu over. Terwijl het daar niet over zou moeten gaan wat mij betreft. We moeten reizigers gewoon vervoeren: dat is onze vitale rol op dit moment.”
“Branchevereniging OV-NL heeft nu veel contact met opdrachtgevers en ministeries, maar het is een stroperig proces. Ik snap dat je dingen goed wilt regelen aan de voorkant, maar dat moet niet ten koste gaan van de achterkant. Ik verwacht dat deze crisis nog wel een tijdje duurt, dus we moeten nadenken in oplossingen.”
Maak het ov zolang deze crisis duurt gratis, waarbij het Rijk garant staat voor de opbrengsten.
Vitaliteitsdienstregeling
“We hebben met andere ov-bedrijven en overheden nu veel overleg, iedereen in de sector is van goede wil. Daarom zou ik toe willen naar een ‘dienstregeling op maat’, een soort vitaliteitsdienstregeling. Die dienstregeling geldt dan in noodsituaties, zodat je ziekenhuizen en bedrijven die nog open zijn, op maat kunt vervoeren. Dat kunnen we ook in de toekomst blijven gebruiken.”
“Bovendien hebben we ook een ziekteverzuim van zo’n 20 procent, veel buschauffeur behoren tot de risicogroep en die mogen thuisblijven volgens het RIVM-richtlijnen. Daar houden wij ons aan, gezondheid staat voorop. Dat percentage gaat nog wel oplopen, dus dan houd je zo’n zaterdagdienstregeling ook niet vol.”
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Toch is het een hard gelach om op woensdagavond een email te krijgen dat alle chauffeurs per de volgende dag thuis kunnen blijven. Dit geldt alléén voor de chauffeurs die via Randstad bij EBS werkten. Laten we hopen op betere tijden.
Ingediend door Jacques op vr, 20/03/2020 - 21:22
Heb artikel doorgelezen. Ben zelf ook werkzaam in de sector.
In tijden zoals die er momenteel zijn, zouden de bedrijfsvoerders in het ov eens moeten stoppen met ingewikkeld denken en doen en overleggen en vergaderen en hun bedrijven en kennis.
Zonder voorwaarde in dienst van ons land en de bevolking moeten stellen.
Maar zoals het nu gaat, wordt er alleen maar weer gebruik gemaakt van de alles vertragende bureaucratie, en de woorden "Ja maar dit" en "Ja maar dat"
Stop daar eens mee!!!! En laat Nederland "NU"!! eens zien wat wij als OV bedrijf kunnen betekenen.
Ingediend door Dhr. G. Luyben op za, 21/03/2020 - 08:39
Ben zelf chauffeur op Schiphol om gestrand reizigers op te halen van de laatste vluchten . En de onzekerheid die ze hadden om terug tekunnen naar Nederland is ongekend.. strikte regels waar de chauffeurs zig aan moeten houden word en niet in dank afgenomen voordeuren dicht houden niet meer dan 15 pasagiers in de bus en linten dat ze niet verder dan 2 meter bij de chauffeurs kunnen komen. We willen doorgaan maar regel zijn regels en daar moeten we ons aan houden van Schiphol met de enorme inzet . Wel jammer dat daar geen begrip voor is en mensen 7 minuten max
moeten wachtenstaat en staat er weer een nieuwe BUS 24/7 non stop van p3 naar aankomst plaza . Hoop dat iedereen veilig naar huis kan en beetje begrip is voor de veiligheidsplan voor de chauffeurs en hun heiligheid. Ik benadruk dat de passagiers ook heel veel love hebben voor ons .Wel jammer dat de vast mensen veel ziek zijn en in de ziektewet zitten 60 %en wij uitzendkrachten de boel draaiende houden. En hopen dat wij straks niet in de steek word gelaten . We zullen zien wat er ons te wachten staat. Eerst mensen terug naar veilige stekje . Met risico van dien Let op Krijgen de hele wereld in de bus . Veel fruit goede hygiëne in acht nemen en gaan . Sterkte in de strijd groetjes bram
Ingediend door Bram op za, 21/03/2020 - 11:50
Ik ben zeer blij met de chauffeurs die nog rijden! Want met de bus kom ik naar mijn werk en weer richting huis!
Dus Twents (Keolis) Top! Een dankbare reiziger met de bus!
Ingediend door Hannie Landkroon op za, 21/03/2020 - 14:00
Goede zaterdag,
Ik ben zelf ook werkzaam in deze branche en vind het juist belangrijk dat de meest hulpbehoevende nog naar plek van bestemming kunnen komen door ons. Het zijn namelijk vaak niet de meest gefortuneerde mensen (lichamelijke of financieel) die graag gebruik willen maken van onze diensten. En dan is het juist zo fijn en dankbaar dat je ze toch vervoeren mag. Dus laten wij vooral in deze tijden voor hen blijven rijden ✝️⚓❤️
Ingediend door Yvonne op za, 21/03/2020 - 15:59
@ Jacques, ik ben 8 jaar uitzendkracht geweest via Consolid en Randstad bij Arriva en EBS. Zelfs zonder Corona had ik soms maar 12 uur werk. Het is nu niet alleen EBS die deze uitermate vervelende maatregel neemt, ook andere vervoerders. Snap echt je frustratie maar denk ook aan het bedrijf die ook overeind probeert te blijven. Zodat je na deze tijdelijke maatregel terug kan komen. On topic: gratis reizen tijdens een crisis zoals deze, dat zou een prima en uitvoerbaar idee zijn.
Ingediend door Johnny op za, 21/03/2020 - 21:03
Maak gebruik van belbus concepten in bepaalde delen. Maak het niet gratis aub want er zijn nog steeds van die domme mensen die hun verantwoordelijkheid niet willen nemen of de ernst van de situatie nog altijd niet snappen en dan denken lekker gratis reizen en wellicht gaan daklozen dan reizen met ov om warm te blijven oid.
Ingediend door Angela op zo, 22/03/2020 - 01:34
Reactie toevoegen