Zeven partijen trekken 1,025 miljard euro uit voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp, en het sluiten van de Ringlijn (metro 50). Voor het restbedrag (zo'n 3 miljard euro) is een verzoek ingediend bij het kabinet om in aanmerking te komen voor het Nationaal Groeifonds.
Metropakket A'dam: 3 miljard nodig van Rijk
De alliantie van zeven partijen (Vervoerregio Amsterdam, gemeente Amsterdam, gemeente Haarlemmermeer, provincie Noord-Holland, KLM, NS en Schiphol) bereikte op 13 november een akkoord om dit bedrag vrij te maken voor het ‘metropakket’. De Vervoerregio draagt 525 miljoen euro bij, gemeente Amsterdam 300 miljoen euro en NS 60 miljoen euro. Amsterdam, Haarlemmermeer, Schiphol en Noord-Holland dragen daarnaast een bedrag van 140 miljoen euro uit grondopbrengsten bij.
Boodschap aan kabinet
De bijdrage is pas een begin, want de rest is nodig vanuit het Nationaal Groeifonds en daarmee is dit vooral een boodschap aan het Rijk. Sharon Dijksma, scheidend voorzitter van de Vervoerregio (ze wordt burgemeester in Utrecht) én voorzitter van de alliantie: “Wij willen de boodschap afgeven dat we in de startblokken staan en bereid zijn flink bij te dragen om de kans op realisatie van de twee metrolijnen te maximaliseren. Sterker nog, wat ons betreft gaan we er volgend jaar al mee aan de slag. Het zegt wat over het belang van dit pakket voor Nederland dat deze zeven partijen in de turbulente tijd waarin we nu zitten zo’n financieel gebaar willen maken. Kortom, vandaag doen we een aanbod dat moeilijk is af te slaan.”
Hoite Detmar, projectdirecteur Noord/Zuidlijn namens de gemeente Amsterdam, liet ons in februari weten dat het totale project zo’n 4 miljard euro gaat kosten en in 2024 zou kunnen starten, maar eigenlijk al eerder te willen beginnen. “Want niet alleen station Schiphol staat op barsten, maar de hele regio loopt vast. Zeker gezien de woningbouwopgave. En we willen de milieuambities een boost geven, door korte afstand vliegverkeer te kunnen vervangen door treinen. Het tempo moet leidend zijn.”
Lees ook: Amsterdam maakt haast met metropakket
Nationaal Groeifonds
In september lanceerde het kabinet het Nationaal Groeifonds, een pot met 20 miljard euro die bedoeld is voor de financiering van projecten die een bijdrage leveren aan de versterking van de economische groei van Nederland op de lange termijn.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Reactie toevoegen