De regionale spoorlijnen in Noord-Nederland krijgen het Europese en digitale treinbeveiligingssysteem Ertms. In totaal gaat het om 270 kilometer aan spoor, dat voor 2030 gedigitaliseerd moet zijn.
Spoor in Noord-Nederland krijgt Ertms
Dat maakte staatssecretaris Stientje van Veldhoven op 20 mei bekend. Het huidige, analoge treinbeveiligingssysteem ATB (Automatische Trein Beïnvloeding) is aan vervanging toe. Door niet meer te investeren in het oude systeem, maar eerder dan gepland over te stappen op het digitale Ertms bespaart het Rijk 60 miljoen euro. Het Rijk en de provincies Groningen en Friesland investeren samen in het ombouwen van de treinen en het opleiden van personeel.
Door het digitale beveiligingssysteem Ertms kunnen treinen korter op elkaar rijden, waardoor het spoor efficiënter kan worden gebruikt. Dat vergroot de betrouwbaarheid van de dienstregeling. In de toekomst moet dit ook bijdragen aan de inzet van zelfrijdende treinen. Voor ProRail is dit een mooie kans om ervaring op te doen met Ertms, laat CEO John Voppen weten, dat in 2050 in heel Nederland moet zijn uitgerold. Ook voor Arriva is dit een mooie stap, laat CEO Anne Hettinga weten, nadat de vervoerder eerder in Limburg al startte met de inbouw van Ertms.
Innovatieve regio
De aanleg van Ertms op het regionale spoor in Friesland en Groningen is een voorbeeld van een innovatief spoorproject, waarmee beide provincies graag voorop lopen. Zo werden eerder al proeven gedaan met zelfrijdende trein en een waterstoftrein.
Fleur Gräper, gedeputeerde van Groningen: “We laten hiermee opnieuw zien dat wij innovaties omarmen en koploper willen zijn als het gaat om een modern en duurzaam ov.” De Friese gedeputeerde Avine Fokkens voegt toe: “We zijn trots op onze spoorverbindingen in Noord-Nederland. ERTMS maakt die nóg betrouwbaarder.”
Kosten
Voor de aanpassingen aan het spoor trekt het ministerie meer dan 300 miljoen euro uit. De kosten voor het ombouwen van zo’n 70 treinen en het opleiden van 200 fte personeel bedragen 90 miljoen euro. Daarvan betaalt het Rijk 60 miljoen euro, de provincie Groningen 20 miljoen euro en Friesland 10 miljoen euro. Naar verwachting kan in 2026 op het traject Harlingen Haven- Leeuwarden met ERTMS worden gereden.
In de komende editie van OV-Magazine komt Michiel Vijverberg, programmamanager Ertms bij ProRail, aan het woord. Wilt u OV-Magazine voortaan in print of digitaal ontvangen? Neem dan een abonnement.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Reactie toevoegen