HTM-directeur Jaap Bierman en Daimler-directeur Joost van der Bijl (Daimler Buses Nederland) hebben samen de nieuwe elektrische bussen van HTM gepresenteerd. De e-Citaro's en de gelede eCitaro-G's zijn in de zomer van 2023 besteld, inclusief laadinfrastructuur.
“Met deze nieuwe bussen bieden wij niet alleen onze reizigers meer comfort, maar zeker ook onze buschauffeurs een prachtige mooie nieuwe werkplek. De bussen hebben een modern en fris interieur en zijn ook stiller. Wij zijn dan ook blij dat we dat mede dankzij onze opdrachtgever MRDH mogelijk hebben gemaakt, want het is een verrijking voor onze mooie stad Den Haag en de Haagse regio.”, aldus Jaap Bierman.
HTM heeft – net als de andere OV-bedrijven in de metropoolregio – met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag afspraken gemaakt over de inzet van schone bussen om zo een bijdrage te leveren aan de verlaging van de CO2 uitstoot. “Het is de bedoeling dat in 2030 er alleen nog zero-emissiebussen rijden in de 21 gemeenten die samenwerken in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Daarmee dragen de OV-bedrijven aan een regio waarin je prettig kunt wonen en werken.” aldus Jeffrey Keus, portefeuillehouder OV van MRDH.
Eerst testen
De eerste bussen worden gebruikt om te testen, bijvoorbeeld hoeveel kilometers de bussen kunnen afleggen met de beschikbare batterijcapaciteit. Bierman: “Dit najaar verwachten we de eerste 12 meter eCitaro fasegewijs in onze dienstregeling op te nemen, gevolgd door de 18 meter bussen aan het einde van dit jaar. Over ongeveer een jaar zijn we dan de eerste stadsvervoerder die volledig emissieloos openbaar vervoer aanbiedt.”
Wethouder Arjen Kapteijns (mobiliteit) van Den Haag is blij met de bussen: "De introductie van deze milieuvriendelijke bussen is een prachtig voorbeeld van innovatie op het gebied van duurzame mobiliteit. Het verkeer in Den Haag willen we emissievrij krijgen, vrij van schadelijke uitstoot en dat kunnen we alleen samen. Dat de bussen dan ook nog stil en comfortabel zijn, maakt het nog mooier. Ik ben blij dat HTM met deze nieuwe bussen een steentje bijdraagt aan de transitie naar een duurzaam en leefbaar Den Haag.”
Ook voor rolstoelgebruikers
In de huidige aardgasbussen van HTM kunnen gebruikers van elektrische rolstoelen niet mee uit het oogpunt van veiligheid. Dankzij een simpele constructie zijn gebruikers van ook elektrische rolstoelen dan van harte welkom. We hebben deze vastzetmogelijkheid uitgebreid getest met positief resultaat.” In verband met de komst van de gelede bussen van 18 meter moeten een aantal halten worden aangepast. “We doen dat onder andere in nauwe samenwerking met de gemeente Den Haag. Zo zorgen we ervoor dat reizigers van bussen 23, 24, 25 en 26, waar de 18 meter bussen gaan rijden, gemakkelijk kunnen in- en uitstappen.”
Laadpalen bij busgarage
In 2023 is de busgarage van HTM aan de Telexstraat volledig op de schop gegaan. Het terrein is opnieuw ingericht met laadpalen en andere voorzieningen die nodig zijn om de eCitaro’s op te kunnen laden. De aanleg daarvan is uitgevoerd door ABB E-Mobility en Batenburg Techniek. “Een knap staaltje werk want het was wel passen en meten met de ruimte. Onze OV-collega EBS gaan op termijn dan ook verhuizen naar een nieuwe busgarage in Poeldijk. Want als we alle eCitaro’s hebben ontvangen, is die ruimte echt nodig.”