ChristenUnie:'500 miljoen per jaar voor ov'
In de week voorafgaand aan de verkiezingen interviewt OV-Magazine, in samenwerking met Vervoerregio Amsterdam, kandidaat-Kamerleden van verschillende partijen met als thema ov. Dit keer: Stieneke van der Graaf, kandidaat-Kamerlid van de ChristenUnie.
Reist u vaak met het ov?
Ja bijna elke dag. Ik woon in Groningen en voor mijn Kamerwerk moet ik veel in Den Haag zijn. Dus ik maak sowieso één keer de reis heen en één keer de reis terug. En in deze campagne-weken ben ik overal te vinden. Als ik vroeg in Den Haag moet zijn, moet ik heel vroeg weg want de reis is twee uur en negenendertig minuten. Toen de Hanzelijn eruit lag en iedereen via Utrecht moest reizen was het erg druk, maar nu die weer rijdt is dat heel fijn.
Wat is uw favoriete vervoermiddel?
De trein. Ik maak van al het openbaar vervoer gebruik, maar de trein heeft toch echt als voordeel dat ik erin kan werken. Ik vind het een hele prettige manier van reizen en ben het ook gewend. Vroeger hadden mijn man en ik een deelauto. Sinds kort hebben we een eigen auto, vanwege de kleine kinderen, maar ik probeer mijn autogebruik zoveel mogelijk te beperken.
Welke veranderingen zijn nodig om het ov in Nederland een impuls te geven?
Allereerst denk ik dat er extra geld nodig is. De ChristenUnie zegt in het verkiezingsprogramma – en dat hebben we laten doorrekenen – jaarlijks 500 miljoen extra in het openbaar vervoer te investeren. Daarmee willen we investeren in nieuwe lijnen, nieuwe stations, dat het ov vaker gaat rijden en dat het ov betaalbaarder wordt. Dan wordt het ov echt een goed alternatief voor de auto. Ik ben dan ook blij dat het gelukt is om extra intercity’s naar Noord-Nederland te laten rijden. De Kamer heeft dat voorstel aangenomen en die extra treinen gaan er komen.
Ten slotte moet ook geïnvesteerd worden in het toegankelijk maken van het ov. Er zijn nu afspraken gemaakt tussen overheden en vervoerders om Nederland toegankelijk te maken, ook naar aanleiding van voorstellen van mijn kant. In die afspraken staat als einddatum 2040. Ik vind dat dat in 2030 al geregeld moet zijn.
Wat is een fun-fact over jou, dat de lezer niet kent?
Oh, daar moet ik even over nadenken. Maar ik was vroeger lid van de visvereniging. Eigenlijk mijn gehele basisschooltijd. Het geduld opbrengen om een vis te vangen kon ik goed. En hoewel ik al heel lang niet meer gevist heb, vind ik het nog steeds leuk.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…