GroenLinks-PvdA: 'Het ov moet weer betaalbaar zijn'

donderdag 16 november 2023

In de week voorafgaand aan de verkiezingen interviewt OV-Magazine, in samenwerking met Vervoerregio Amsterdam, kandidaat-Kamerleden van verschillende partijen met als thema ov. Dit keer: Habtamu de Hoop, kandidaat-Kamerlid van GroenLinks-PvdA.

Reist u vaak met het ov?

Ja, ik probeer altijd vanuit Friesland (waar ik woon) naar Den Haag met het ov te reizen. Dat lukt niet helemaal dus ik ga vaak met de auto naar Hoorn toe en dan stap ik daar over op de trein. Dat is goed te doen. De reis is in totaal twee uur en twintig minuten.

Wat is uw indruk van het ov netwerk?

Ik maak me zorgen over de bereikbaarheid in Friesland. Tegelijkertijd is reizen met de trein, die ik pak vanuit Hoorn naar Den Haag, makkelijker dan reizen met de auto. Dat scheelt mij ’s ochtends files en het is een prettige en comfortabele manier om op mijn werk te komen, dus ik doe het graag.

Wat is je favoriete vervoersmiddel?

Dat is de trein. Want in de trein kan ik een deel van het werk dat ik als Kamerlid doe prima doen: stukken lezen, debatten voorbereiden, e-mails antwoorden, dat kan allemaal in de trein. Als ik na mijn treinreis thuiskom is de dag ook echt afgesloten. Dan ben ik echt thuis. Als ik met de auto naar huis ga, dan moet ik erna nog wat werkgerelateerde zaken afronden en dat is niet prettig.

Welke veranderingen zijn volgens jou nodig om het ov in Nederland een impuls te geven?

Er zijn voor mij drie kernwaarden voor het openbaar vervoer: bereikbaarheid, betaalbaarheid en duurzaamheid. Als openbaar vervoer voor alle mensen een goed alternatief wordt voor de auto, dan slaan we echt een slag op duurzaamheid. Voorwaarde is wel dat het voor alle mensen bereikbaar is om met het openbaar vervoer te gaan. Je moet gemakkelijk naar je werk, school en de supermarkt kunnen komen. En het moet ook betaalbaar zijn.

Als je kijkt naar het ov in Nederland nu, dan zie je dat het kostbaar is. Dus daar moet echt verbetering in komen. De PvdA wil een Nederland-ticket invoeren. Sommige mensen noemen dat een klimaatticket, dan kun je voor €49 per maand overal met het ov reizen. Want op dit moment is het Nederlandse ov het duurste van Europa en een van het duurste van de wereld en dat moet anders.

Wat is een funfact over jou wat de meeste lezers niet over je weten?

De meeste mensen weten niet dat ik Het Klokhuis gepresenteerd heb, voordat ik de politiek in ging. Er zijn twee afleveringen die mij erg zijn bijgebleven. De eerste ging over de bapao. Dat was mijn allereerste aflevering. En de tweede ging over depressie. Dat vind ik nog steeds een van de mooiste Klokhuis-afleveringen ooit. Omdat het een heel ontroerend gesprek was met een meisje dat een depressie had.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Keuzes voor het spoor

18 dec om 09:28 uur

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…

Lees verder »
descriptionArtikel

ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond

10 dec om 11:05 uur

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…

Lees verder »
descriptionArtikel

70.000e Citaro is voor de HTM

19 nov om 08:54 uur

Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…

Lees verder »
descriptionArtikel

OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV

13 nov om 13:29 uur

OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…

Lees verder »
descriptionArtikel

Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio

7 nov om 08:30 uur

Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…

Lees verder »
descriptionArtikel

Ook boete voor Qbuzz

29 okt om 14:03 uur

Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…

Lees verder »
descriptionArtikel

Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen

21 okt om 13:24 uur

Het Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…

Lees verder »
descriptionArtikel

Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn

8 okt om 11:35 uur

De provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…

Lees verder »