Lelylijn tussen Noorden en Randstad kost 10 miljard meer

maandag 23 september 2024

Foto: Shutterstock

De aanleg van de Lelylijn, een nieuwe treinverbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad, heeft een flinke tegenslag opgelopen. Hoewel er 3 miljard euro voor het project is gereserveerd, blijkt uit onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat de verbinding 13,8 miljard euro kost, exclusief beheer- en onderhoudskosten.

In de afgelopen weken heeft het kabinet de plannen voor de Lelylijn opnieuw bekeken. Staatssecretaris Jansen benadrukt in een brief aan de Tweede Kamer de voordelen van de aanleg, zoals de mogelijkheid van grootschalige woon- en werklocaties. Volgens het kabinet kan de treinverbinding tienduizenden banen opleveren door de betere verbinding van grote steden zoals Groningen en Leeuwarden met andere delen van het land, vooral als ook Drachten, Lelystad en Emmeloord worden aangesloten.

Begroting

Voor het plan, dat wordt gesteund door de coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB, heeft het vorige kabinet 3 miljard euro vrijgemaakt, aldus Jansen. De staatssecretaris zoekt naar extra financiering vanuit de regio en Europa, maar waarschuwt dat er pas vanaf 2028 weer ruimte is op de Europese begroting.

Het kabinet heeft drie varianten van de Lelylijn onderzocht. Het goedkoopste tracé zou 8,2 miljard euro kosten, het duurste 17,2 miljard euro. De middelste variant, die de meeste tijdwinst en reizigers zou opleveren, is geraamd op 13,8 miljard euro. Volgens de staatssecretaris is er sprake van een flinke uitdaging, omdat dit veel duurder uitvalt dan begroot.

Sneller

De Lelylijn zou Noord-Nederland beter moeten verbinden met de Randstad. Momenteel moeten alle treinen via de storingsgevoelige spoorlijn Zwolle-Meppel; met de Lelylijn zou de reistijd aanzienlijk verbeteren. Een treinrit van Groningen naar Amsterdam, die nu ruim twee uur duurt, zou dan bijna een uur sneller worden.

 

Meer artikelen met dit thema

logo OV-Magazine
descriptionArtikel

De Nedersaksenlijn, een ontbrekende schakel in het spoorwegnet

13 jan om 09:13 uur

Het Nederlandse spoorwegnet is sinds jaar en dag primair gericht op de Randstad. Van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver

23 dec 2024

Per 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…

Lees verder »
descriptionArtikel

Keuzes voor het spoor

18 dec 2024

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…

Lees verder »
descriptionArtikel

Opstart nieuwe dienstregeling NS vlot verlopen

16 dec 2024

De nieuwe dienstregeling van de NS ging op 16 december 2024 in. Volgens de vervoerder is het de grootste…

Lees verder »
descriptionArtikel

ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond

10 dec 2024

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…

Lees verder »
descriptionArtikel

Voorlopig cao-akkoord ProRail

3 dec 2024

Vakbond FNV, CNV en VHS hebben een voorlopig akkoord bereikt met ProRail. In het voorstel gaan werknemers er…

Lees verder »
descriptionArtikel

Fors verlies voor NS: honderden banen op de tocht

5 aug 2024

NS heeft in de eerste helft van 2024 een operationeel verlies van 109 miljoen euro geleden. Om kosten te…

Lees verder »
descriptionArtikel

Drielandentrein eindelijk op de rails

2 jul 2024

De eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…

Lees verder »