Lelylijn tussen Noorden en Randstad kost 10 miljard meer

maandag 23 september 2024

Foto: Shutterstock

De aanleg van de Lelylijn, een nieuwe treinverbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad, heeft een flinke tegenslag opgelopen. Hoewel er 3 miljard euro voor het project is gereserveerd, blijkt uit onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat de verbinding 13,8 miljard euro kost, exclusief beheer- en onderhoudskosten.

In de afgelopen weken heeft het kabinet de plannen voor de Lelylijn opnieuw bekeken. Staatssecretaris Jansen benadrukt in een brief aan de Tweede Kamer de voordelen van de aanleg, zoals de mogelijkheid van grootschalige woon- en werklocaties. Volgens het kabinet kan de treinverbinding tienduizenden banen opleveren door de betere verbinding van grote steden zoals Groningen en Leeuwarden met andere delen van het land, vooral als ook Drachten, Lelystad en Emmeloord worden aangesloten.

Begroting

Voor het plan, dat wordt gesteund door de coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB, heeft het vorige kabinet 3 miljard euro vrijgemaakt, aldus Jansen. De staatssecretaris zoekt naar extra financiering vanuit de regio en Europa, maar waarschuwt dat er pas vanaf 2028 weer ruimte is op de Europese begroting.

Het kabinet heeft drie varianten van de Lelylijn onderzocht. Het goedkoopste tracé zou 8,2 miljard euro kosten, het duurste 17,2 miljard euro. De middelste variant, die de meeste tijdwinst en reizigers zou opleveren, is geraamd op 13,8 miljard euro. Volgens de staatssecretaris is er sprake van een flinke uitdaging, omdat dit veel duurder uitvalt dan begroot.

Sneller

De Lelylijn zou Noord-Nederland beter moeten verbinden met de Randstad. Momenteel moeten alle treinen via de storingsgevoelige spoorlijn Zwolle-Meppel; met de Lelylijn zou de reistijd aanzienlijk verbeteren. Een treinrit van Groningen naar Amsterdam, die nu ruim twee uur duurt, zou dan bijna een uur sneller worden.

 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Fors verlies voor NS: honderden banen op de tocht

5 aug om 09:17 uur

NS heeft in de eerste helft van 2024 een operationeel verlies van 109 miljoen euro geleden. Om kosten te…

Lees verder »
descriptionArtikel

Drielandentrein eindelijk op de rails

2 jul om 10:09 uur

De eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…

Lees verder »
descriptionArtikel

Fiets en trein, een verstandshuwelijk?

27 jun om 08:05 uur

Verkeerskundige Jan Ploeger is eigenlijk zijn hele leven al bezig geweest met…

Lees verder »
descriptionArtikel

Bijna 100 miljoen voor elektrische treinen van en naar Zutphen en Hardenberg

16 apr om 15:36 uur

Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen, maar daar lijkt…

Lees verder »
descriptionArtikel

Idee voor meer sociale interactie wint wedstrijd van Rover en NS

8 apr om 14:46 uur

Rover organiseerde de wedstrijd Reizigerscadeau in samenwerking met NS om iets te doen voor treinreizigers,…

Lees verder »
descriptionArtikel

NS en ProRail onder verscherpt toezicht gesteld

4 apr om 13:28 uur

NS en ProRail komen onder verscherpt toezicht. Reizigersorganisatie Rover riep hier eerder al toe op en nu…

Lees verder »
descriptionArtikel

Geen vervolging treinongeval Voorschoten

2 apr om 16:56 uur

Het OM gaat niet over tot vervolging vanwege het treinongeval bij Voorschoten in april 2023. Onderzoek wijst…

Lees verder »
descriptionArtikel

Schiphol in gesprek met NS en ProRail

21 mrt om 14:56 uur

Schiphol wil met NS en ProRail in gesprek over de verstoring rondom de luchthaven. De luchthaven wil de recente…

Lees verder »