De aanleg van de Lelylijn, een nieuwe treinverbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad, heeft een flinke tegenslag opgelopen. Hoewel er 3 miljard euro voor het project is gereserveerd, blijkt uit onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat de verbinding 13,8 miljard euro kost, exclusief beheer- en onderhoudskosten.
Lelylijn tussen Noorden en Randstad kost 10 miljard meer
In de afgelopen weken heeft het kabinet de plannen voor de Lelylijn opnieuw bekeken. Staatssecretaris Jansen benadrukt in een brief aan de Tweede Kamer de voordelen van de aanleg, zoals de mogelijkheid van grootschalige woon- en werklocaties. Volgens het kabinet kan de treinverbinding tienduizenden banen opleveren door de betere verbinding van grote steden zoals Groningen en Leeuwarden met andere delen van het land, vooral als ook Drachten, Lelystad en Emmeloord worden aangesloten.
Begroting
Voor het plan, dat wordt gesteund door de coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB, heeft het vorige kabinet 3 miljard euro vrijgemaakt, aldus Jansen. De staatssecretaris zoekt naar extra financiering vanuit de regio en Europa, maar waarschuwt dat er pas vanaf 2028 weer ruimte is op de Europese begroting.
Het kabinet heeft drie varianten van de Lelylijn onderzocht. Het goedkoopste tracé zou 8,2 miljard euro kosten, het duurste 17,2 miljard euro. De middelste variant, die de meeste tijdwinst en reizigers zou opleveren, is geraamd op 13,8 miljard euro. Volgens de staatssecretaris is er sprake van een flinke uitdaging, omdat dit veel duurder uitvalt dan begroot.
Sneller
De Lelylijn zou Noord-Nederland beter moeten verbinden met de Randstad. Momenteel moeten alle treinen via de storingsgevoelige spoorlijn Zwolle-Meppel; met de Lelylijn zou de reistijd aanzienlijk verbeteren. Een treinrit van Groningen naar Amsterdam, die nu ruim twee uur duurt, zou dan bijna een uur sneller worden.
Meer artikelen met dit thema
De Nedersaksenlijn, een ontbrekende schakel in het spoorwegnet
13 jan om 09:13 uurHet Nederlandse spoorwegnet is sinds jaar en dag primair gericht op de Randstad. Van…
Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver
23 dec 2024Per 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Opstart nieuwe dienstregeling NS vlot verlopen
16 dec 2024De nieuwe dienstregeling van de NS ging op 16 december 2024 in. Volgens de vervoerder is het de grootste…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
Voorlopig cao-akkoord ProRail
3 dec 2024Vakbond FNV, CNV en VHS hebben een voorlopig akkoord bereikt met ProRail. In het voorstel gaan werknemers er…
Fors verlies voor NS: honderden banen op de tocht
5 aug 2024NS heeft in de eerste helft van 2024 een operationeel verlies van 109 miljoen euro geleden. Om kosten te…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul 2024De eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…