De huidige transitie naar zero emissie doet hunkeren naar het verkrijgen en inzetten van big data. De openbaar vervoerders in Nederland zijn heer en meester in data-analyse, mede door toepassing van algoritmes en machine learning. Ook voor voertuigleveranciers zoals Daimler Buses is voor big data een vitale rol weggelegd.
Digitalisering van de bus(iness)
Een vervoerder heeft data nodig om bijvoorbeeld te bepalen op welke lijn meer of minder bussen kunnen rijden, respectievelijk zorgen voor meer inkomsten of juist minder uitgaven. Ook kunnen data worden gebruikt om de inzet van het wagenpark te monitoren. Een besparingspotentieel bij uitstek: toon de zwakke plekken aan met behulp van data en stuur hierop aan.
Daarnaast wordt inzet van data uit het verleden ook aangewend bij de aanschaf van nieuwe voertuigen, met name bij elektrische voertuigen: welke accucapaciteit is maximaal benodigd om de lijnen te kunnen rijden. Een ‘overkill’ aan techniek kost per slot van rekening onnodig veel. Met elke euro die je niet uitgeeft kun je sparen.
De bus als rijdende database
De online data-interface OMNIplus ON Signal Store maakt het mogelijk om realtime data, direct vanuit het voertuig, in bestaande fleetmanagement- en ICT-systemen te integreren.
Alle stuurapparaten in de bus communiceren met elkaar. Digitale informatie is nodig voor zowel aansturing van actuatoren, als het monitoren van sensoren. Het is als het ware een rijdende database.
Data zijn vereist om storingen weer te geven zodat deze verholpen kunnen worden, of om onderhoudswerkzaamheden tijdig te herkennen. Deze data worden gebruikt om een juiste werking van het voertuig te garanderen. Zo kunnen de bussen blijven rijden waar ze horen: op de weg. Data worden ook gebruikt om van te leren, zodat een nieuwe productgeneratie nóg beter wordt.
Een winkel met signalen
De vervoerder en de leverancier hebben voertuigdata nodig, maar niet alle signalen zijn voor beide even relevant. Om eenduidigheid te creëren in het aanbod aan voertuigsignalen zijn protocollen ontwikkeld, die het mogelijk maken om derden inzicht te verlenen in de ‘ruwe’ voertuigsignalen. Voorbeelden hiervan zijn het FMS-protocol of TIGr-protocol. De hoeveelheid aan beschikbare signalen is daarbij echter beperkt en ook bestaat enkel de mogelijkheid tot het lezen van de data.
Daimler Buses gaat verder dan het standaardprotocol en geeft de vervoerder onbeperkt toegang tot zijn wagenparkdata. Het Bus Data Center verzorgt de veilige en onbeperkte overdracht van het voertuig naar de Daimler back-end. Deze voertuighardware is standaard.
De benodigde signalen zijn eenvoudig op voertuigniveau te bestellen in de OMNIplus ON Signal Store. Hiermee is een betrouwbare en complete overdracht van data gegarandeerd en heeft de vervoerder de volledige vrijheid om te (be)sparen!
Dit artikel is eerder gepubliceerd in OV-Magazine 1/2021. Wilt u OV-Magazine voortaan in print of digitaal ontvangen? Neem dan een abonnement.
Meer artikelen met dit thema
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
NS presenteert nieuwe dubbeldekker
5 mrt om 14:46 uurNS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Reactie toevoegen