Station BleiZo bij Zoetermeer komt er. Dat heeft staatssecretaris Mansveld in een brief aan de Kamer laten weten. Om de halte in de dienstregeling te laten passen, zijn wel extra maatregelen nodig.
Akkoord over station BleiZo
Sinds 2007 wordt er al over gesproken, maar concreet werden de plannen niet voor een extra halte op de kruising van het hoofdrailnet, de A12 en de het verlengde Oosterheemtracé. Nu de regio echter het nodige geld op tafel heeft en NS bereid is om te stoppen op BleiZo, komt de halte er toch. Het is de bedoeling dat de halte in het uiterste oosten van Zoetermeer in 2018 opent.
Met de Sprinter Den Haag-Gouda die er vier keer per uur stopt, gratis parkeerplaatsen en een snelle overstap op Randstadrail 4 en bussen is het de bedoeling dat het een aantrekkelijke P+R-locatie wordt.
Extra spoor, op het hoofdrailnet althans, is in het plan niet nodig. De halte kan worden gerealiseerd door seinoptimalisatie tussen Den Haag en Gouda. Om genoeg ruimte te houden tussen Sprinter en Intercity moeten de Intercity's een extra stop maken. Naar alle waarschijnlijkheid op station Zoetermeer.
Het Rijk stopt 12 miljoen euro in het realiseren van de halte, de rest komt van de regio Haaglanden en de gemeenten Zoetermeer en Lansingerland. Voor de exploitatie betaalt Haaglanden jaarlijks 5,5 miljoen euro aan NS.
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad
26 sep om 11:35 uurDe afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Goed dat deze RandstadRail lijn nu ook op het hoofdrailnet wordt aangesloten. Lees dat het kan door alleen seinoptimalisatie te realiseren. Iets verder op staat dat de intercity ook een extra stop moet gaan maken, waarschijnlijk Zoetermeer. Ik neem aan dat het of seinoptimalisatie of een extra stop is en dat er gekozen is voor seinoptimalisatie zodat de intercityreiziger er niet nog langer over gaat doen want een intercity die ca. elke 15 minuten stopt is niet meer dan een (langzame) sneltrein.
Ingediend door Robert Jan Roos op vr, 20/06/2014 - 22:00
Nee, het is en en. De seinen worden geoptimaliseerd en de ic maakt een extra stop. Zonder die maatregelen zijn er passeersporen nodig.
Ingediend door Vincent Wever op za, 21/06/2014 - 12:55
Reactie toevoegen