De strijd om de beste brandstof voor zero emissievervoer is nog lang niet gestreden, bleek tijdens het symposium ‘Energietransitie in Busvervoer’ van de Stichting Veteraan Autobussen (SVA).
Algen als alternatieve busbrandstof
Het symposium werd op 21 augustus georganiseerd door de vijftigjarige SVA. Zij greep de gelegenheid aan om naar de toekomst te kijken met het thema ‘Energietransitie in Busvervoer’. Uit de presentaties van verschillende bussenbouwers bleek dat ze inzetten op verschillende energiebronnen. VDL, Ebusco, Mercedes en Volvo gaan voor elektrisch en proberen flexibel in te spelen op de specifieke omstandigheden bij de opdrachtgever. Dat kan betekenen dat de bus een grote en zware batterij krijgt die slechts weinig hoeft te worden opgeladen, of een kleine en lichte als er onderweg regelmatig kan worden ‘getankt’ aan de laadpaal.
Van Hool ziet meer in waterstof. Weliswaar is dat duurder in productie en opslag dan elektriciteit, maar als alle kosten tegen het licht worden gehouden ziet het beeld er anders uit. Geert van Hecke, hoofd Sales Public Transport: “In zeven minuten tank je een bus vol, die daar de hele dag mee kan rijden. Je hebt geen pauzes voor opportunity charging nodig, waardoor je je materieel en mensen efficiënter kunt inzetten. Als je dat allemaal meerekent, kom je met waterstof goedkoper uit dan op het eerste gezicht lijkt.” Inmiddels worden al grotere series waterstofbussen gekocht: twintig stuks voor Groningen/Drenthe, veertig voor Keulen en Wuppertal.
Driedeling
Toch moeten vloeibare brandstoffen nog niet worden afgeschreven, vertelde ingenieur Roel de Groot van TNO. Hij ziet mogelijkheden voor een driedeling. Het stadsvervoer wordt in hoog tempo geëlektrificeerd, waarbij de ontwikkelingen nog steeds snel gaan. Zo doet TNO momenteel onderzoek naar de mogelijkheid om nog sneller te laden tot 600 kW in vijf minuten (Amstelland Meerlanden gebruikt nu snelladers van 450kW). De vraag is wat dit betekent voor de batterijlevensduur, terwijl het elektriciteitsnetwerk dergelijke vermogens niet overal zal kunnen leveren.
Voor de regionale bus lijkt waterstof een betere optie. Nu wordt dat nog maar op kleine schaal toegepast, maar De Groot voorziet dat het met de ontwikkeling wel eens net zo snel kan gaan als een paar jaar geleden met de batterijbus. Binnenkort starten proeven in onder meer Breda en Eindhoven met hybride bussen op waterstof en plug in-batterijen om te kunnen rijden in de modus die het beste uitkomt.
Voor de coach die écht lange afstanden aflegt, zijn batterijen te zwaar en is ook waterstof door de nog ontbrekende infrastructuur niet aantrekkelijk. Vloeibare brandstoffen zijn in dit geval het beste alternatief voor de lange trajecten buiten de stad, gecombineerd met batterijen binnen de steden.
Sea fuels
De Groot ziet een schoner alternatief voor de huidige brandstoffen: ‘sea fuels’, brandstof uit algen in de vorm van ethanol en butanol. Dat is zo schoon dat er geen duur naverbrandingssysteem nodig is, terwijl er alleen al uit de Noordzee voldoende algen kunnen worden ‘geoogst’ om in de brandstofbehoefte van de hele zwaar transportsector te voorzien.
Het devies van De Groot: optimaliseer in het stadsvervoer (elektriciteit), experimenteer in het streekvervoer (waterstof) en ontwikkel voor de touringcar (vloeibare sea fuels).
Meer artikelen met dit thema
Meer onveiligheid door streng overwegbeleid
2 apr om 11:16 uurHet overwegbeleid voor spoorwegen is sterk gericht op verbetering van de veiligheid…
GVB, HTM, RET, Connexxion en EBS protesteren tegen bezuinigingen op ov
31 mrt om 13:12 uurGVB, HTM, RET, Connexxion en EBS voeren op woensdag 2 april actie tegen de bezuiniging van 110 miljoen euro op…
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
NS presenteert nieuwe dubbeldekker
5 mrt om 14:46 uurNS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Reactie toevoegen