De aanbesteding van de concessie Zuidoost-Brabant, met Eindhoven als grootste plaats, heeft maar een bieder opgeleverd: de zittende vervoerder Hermes.
Alleen Hermes biedt op Zuidoost-Brabant
Als het bod door de provincie wordt goedgekeurd, mag Hermes vanaf december 2016 voor nog eens tien jaar het ov in Zuidoost-Brabant verzorgen. Daarbij is het de bedoeling dat Hermes meer vraaggestuurd gaat werken; dikke lijnen worden versterkt, terwijl het aanbod op dunnere lijnen minder zal worden. In de Eindhovense wijk Strijp rijdt al een Flexbus op proef.
Provincie niet teleurgesteld
Brabant heeft de ambitie om in 2025, dus nog tijdens de volgende concessie, alle bussen zonder schadelijke uitstoot te laten rijden. De provincie kijkt de komende weken of Connexxion-dochter Hermes aan die ambitie kan voldoen. Connexxion zelf wil nog niets zeggen over hun plannen, totdat de provincie het bod definitief heeft beoordeeld.
Woordvoerster Catelijne Thomassen zegt niet teleurgesteld te zijn dat er maar een partij geboden heeft. "Als dat een goed bod is, zijn wij er tevreden mee. Het voordeel is dat we nu waarschijnlijk versneld verder kunnen met de nieuwe concessie."
Meerdere belangstellenden
Er waren meerdere partijen die de concessie Zuidoost-Brabant met belangstelling volgden. Het ging daarbij in ieder geval om Arriva, EBS en Syntus. Alleen Arriva heeft de provincie formeel laten weten niet te bieden op de concessie, zonder opgaaf van reden. Ook tegenover OV-Magazine wil de vervoerder niets kwijt over de beweegredenen.
EBS, Syntus: Risico was te groot
Directeur Wim Kurver van EBS geeft als reden dat de tender te ambitieus was. "We liepen te veel risico. De ambitie om in 2025 zero emissie te gaan rijden vinden wij te ambitieus, omdat je nu al garanties moet geven ten aanzien van techniek die nog in ontwikkeling is." Ook over het vraaggestuurde aspect en een nieuwe klanteninterface waren nog te veel onduidelijkheden voor de komende jaren, volgens Kurver: "Het blijft een verhaal van ambitie versus realiteit. Ik heb daarover mijn zorgen geuit in de marktconsultatie, maar daar geen reactie op gekregen."
Adjunct-directeur Emile Broersma van Syntus laat een vergelijkbaar geluid horen. "Wij hebben het bestek als te complex beoordeeld, waardoor het buitengewoon moeilijk was om een commercieel verantwoord bod uit te brengen." Vanwege de risico's besloot Syntus niet mee te dingen.
Go! Groen ov wil nu naar Almere
Nieuwkomer Go! Groen ov van Arjen Jaarsma liet begin dit jaar tegenover OV-Magazine weten met elektrische bussen de pijlen te willen richten op Eindhoven. Dat hing echter wel af van investeerders. Die lijken niet gevonden, want onlangs maakte Go! Groen ov bekend in juli al te hebben besloten niet te bieden op de concessie. In plaats daarvan verlegt het bedrijf nu de focus naar de concessie Almere en zoekt het een investering van 669.000 euro via de website Inverstormatch. De tender Almere komt in maart volgend jaar op de markt.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Reactie toevoegen