In het tweede kwartaal van dit jaar komt de Aptis, de elektrische bus van Alstom-dochter NTL, op proef naar Nederland. Het is de bedoeling dat het voertuig demoritten gaat maken die ook toegankelijk worden voor publiek.
Alstom-bus Aptis op proef in Utrecht
Qbuzz wil de bus gaan demonstreren en testen in de Utrechtse stadsdienst. Of de Aptis ook in andere steden in Nederland zijn gezicht zal laten zien, is nog niet bekend.
NTL presenteerde de opvallende bus bijna een jaar geleden. Sindsdien is de Aptis al in verschillende steden op proef geweest. In Nederland heeft de RDW de bus, nog wel een protoype, inmiddels toegelaten. De wielen staan extreem ver uit elkaar, waardoor er een vlakke vloeroppervlakte van 20 vierkante meter ontstaat. Door de beide scherp sturende assen is de draaicirkel echter niet groter dan van een traditionele bus.
Lees ook: Alstom waagt zich op de busmarkt
De Aptis wordt elektrisch aangedreven. In tegenstelling tot de Translohr, de bandentram die NTL ook produceert, rijdt de Aptis zonder geleiding. De bus valt verder op door de grote ramen en de tramdeuren. Hij biedt plaats aan ongeveer 100 passagiers.
De bus is op dit moment bezig aan een promotietour door Duitsland. Sinds 19 februari tot 2 maart vervoert de bus ook passagiers op de forenzenlijn 104 in Berlijn. Alstom neemt de praktijkervaringen mee in de ontwikkeling van het definitieve type.
https://twitter.com/OV_Magazine/status/968046516677029888
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Ik lees weinig over de voordelen van deze bus, naast het feit dat deze bus elektrisch is. Hoe worden de accu's opgeladen?
Ingediend door V. Bax op ma, 26/02/2018 - 11:24
Meer details over de bus vind je in ons eerdere artikel: https://www.ovmagazine.nl/2017/03/alstom-waagt-zich-op-de-busmarkt-1544/
Ingediend door Vincent Wever op ma, 26/02/2018 - 14:54
Ik ben heel benieuwd hoe deze bus met verkeersdrempels e.d. omgaat. Door de lange wielbasis lijkt mij de kans op 'vastlopen' groter dan met de huidige bussen.
Ingediend door F. van Leeuwen op ma, 26/02/2018 - 15:23
Reactie toevoegen