Tijdens files mogen bussen van Connexxion op de A29 tussen Rotterdam en Heienoord voortaan over de vluchtstrook. “Zo krijgen we vast meer automobilisten in de bus”, stelt Transdev-CEO Pier Eringa.
Connexxion bij file A29 over vluchtstrook
Rijkswaterstaat heeft delen van de vluchtstrook op de A29 beschikbaar gemaakt voor de bussen Connexxion. Dit kan de busreis vele malen sneller maken – volgens Eringa kan het de reiziger zelfs twintig minuten reistijdwinst opleveren.
Alleen bij de borden
De lijnbussen mogen niet overal de vluchtstrook op, laat de provincie Zuid-Holland weten, maar alleen op delen waar borden zijn geplaatst. Richting Rotterdam is dit tussen de Haringvlietbrug en de Molendijk. De andere richting op mogen de bussen vanaf het Vaanplein tot Barendrecht en na de Heinenoordtunnel tot hectometerpaaltje 15,6 de vluchtstrook gebruiken. De bussen mogen hier maximaal 20 kilometer per uur harder rijden dan de auto's op de rijbaan.
Het initiatief tot deze maatregel kwam van Reizigersoverleg Hoeksewaard Goeree Overflakkee. Volgens het RO HWGO klaagden reizigers al langer over de extra reistijd, met als gevolg dat ze hun aansluiting op busstation Heienoord soms misten. In 2019 werd bij wijze van proef al aangetoond dat rijden over de vluchtstrook vijf tot tien minuten reistijdwinst.
Asfalt beter benutten
Eringa is blij dat Connexxion, mede dankzij Rijkswaterstaat, deze stap kan zetten. “Er ligt al veel asfalt in ons land. Dat kunnen we best nog beter benutten. We moeten maar snel op zoek naar veel meer plekken in Nederland. Zo krijgen we vast meer automobilisten in de bus”, zo schrijft hij op LinkedIn.
In OV-Magazine 4/2019 spraken we Eringa. Toen stelde hij dat bus zich hiermee kan onderscheiden van bijvoorbeeld metro en trein. “Metro en trein moeten hun infrastructuur opplussen en dat kost veel tijd en geld. De businfrastructuur ligt er heel vaak al. Als we nou eens gaan kijken of we stroken asfalt vrij kunnen krijgen, om in hoge frequentie bussen als treinen te laten rijden? Ik denk dat dat mijn boodschap is: geef het asfalt aan de bus.”
Lees ook: ‘Ik wil de beste bestuurder zijn’
Ook in Amsterdam behoort het gebruik van de vluchtstrook als busstrook tot de opties. Zo schrijft Strategy Development Partners in het rapport 'Uitvoeringskompas voor een goed bereikbare
en OV-rijke Amsterdamse regio in 2030' in opdracht van de gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam: "Door gebruik te maken van een busstrook is er een combinatie van een snellere en robuustere reis in de spits en nuttig tijdgebruik ten opzichte van zelf rijden."
Vluchtstrookontheffing
Connexxion laat weten op meerdere trajecten in Nederland al een vluchtstrookontheffing te hebben. De vluchtstrookontheffing draagt bij aan de robuustheid en betrouwbaarheid van bus. De richtlijnen en voorschriften bij toepassing bus op vluchtstrook dateren uit 1991 en zijn geschreven door Rijkswaterstaat.
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad
26 sep om 11:35 uurDe afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
De passage "De bussen mogen hier maximaal 20 kilometer per uur rijden" lijkt mij onjuist. De regel die meestal geldt luidt "De bussen mogen hier maximaal 20 kilometer per uur harder rijden dan de auto's op de rijbaan." En ja, als de file stilstaat is dat dan 20 km/h. Maar meestal rijdt die wel wat door, waardoor de bus 50 km/h kan rijden of meer.
Ingediend door Erik van der Kooij op vr, 14/02/2020 - 14:10
Goede toevoeging inderdaad en gewijzigd.
Ingediend door Guus Puylaert op vr, 14/02/2020 - 14:33
Het aanvragen van vluchtstrookrijden is een moeizaam en zeer langdurig proces.
Ik zou het daarom graag willen omdraaien: Bussen mogen altijd en overal bij file over de vluchtstrook rijden, behalve op trajecten waar Rijkswaterstaat aangeeft dat het niet kan.
Ingediend door Léon Tebbens op vr, 14/02/2020 - 14:35
Reactie toevoegen