De veiligheids-- en paspoortcontroles voor de Eurostar naar Londen zullen plaatsvinden op de perrons in Amsterdam en Rotterdam. Daarvoor komen speciale gebouwen op de perrons. Op Schiphol stopt de trein ook, maar die reizigers moeten in Brussel de trein uit.
Controle Eurostar komt op de perrons
Dat is op te maken uit een aantal artist impressions die ingenieursbureau Nelissen online heeft gezet. De gebouwen zijn ontworpen door Benthem Crouwel Architecten. Het gebouw in Amsterdam wordt ruim 600 vierkante meter (10,5 bij 60 meter) groot; die in Rotterdam ongeveer 400 vierkante meter. In de gebouwen kan de reiziger straks inchecken en worden de tickets, identiteitsbewijzen, bagage en reizigers gecheckt. 30 minuten voor aankomst van de trein wordt het hele perron gescreend en tijdelijk afgezet voor andere reizigers. Reizigers kunnen tot 12,5 minuten voor vertrek door de security. Daarna kunnen de passagiers instappen.
Het gebouw op Rotterdam Centraal wordt een permanente faciliteit op het perron van spoor 3-4. De Eurostar zal op spoor 4 stoppen. Door de relatief beperkte breedte krijgt het gebouw het karakteristiek van een tube, waarbij alle functies achter elkaar worden geplaatst, schrijft de architect (.pdf). Het gebouw op Amsterdam Centraal wordt tijdelijk (levensduur maximaal tien jaar) op het perron van spoor 15b, in verband met de voorgenomen wijziging van de sporen en perrons. Het gebouw zal rusten op de fundering van de bouwkeet die zich daar nu nog bevindt. Naar verwachting zal ca. 70% van de 450 reizigers per trein in Amsterdam instappen, wat neerkomt op 315 personen.
Reizigers die instappen in Amsterdam en Rotterdam, nemen plaats in achterste acht van de zestien rijtuigen die bewaakt worden. Reizigers van Schiphol naar Londen stappen op Schiphol in de voorste acht rijtuigen en gaan in Brussel pas door de douane. Van Brussel naar Londen zijn alle 16 rijtuigen bewaakt. Dit geldt ook voor alle 16 rijtuigen van Londen naar Brussel. Van Brussel naar Amsterdam zijn alle 16 rijtuigen onbewaakt.
Wat de gebouwen gaan kosten, is niet bekend. Uit een voorlopige dienstregelingsaanvraag bleek al eerder dat de Eurostar vanaf eind dit jaar twee keer per dag per richting gaat rijden. Eurostar houdt rekening met de mogelijkheid om in 2018 een trein per richting per dag extra in te leggen, zo staat te lezen in het veiligheidsplan (.pdf). Eerder werd ook al duidelijk dat passagiers voor Londen niet verplicht in Brussel de trein uit zouden hoeven voor een veiligheidscheck. Passagiers die op Schiphol instappen moeten dit dus wel.
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad
26 sep om 11:35 uurDe afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
"Wij hebben gekozen voor het comfort van een ononderbroken reis".
Kom daar eens om bij NS Nationaal c.s. dat zijn reizigers in hun reistijd al 3 jaar onbetaald tewerkstelt met verplichte kunstjes op allerlei verschillende apparaten, telkens op wisselende plekken in hun stationslocaties.
Ingediend door MvM op vr, 26/05/2017 - 11:58
Reactie toevoegen