In strijd tegen het coronavirus passen ov-bedrijven hun dienstregelingen aan en neemt de sector aanvullende maatregelen. Reizigersaantallen dalen met gemiddeld 50 procent en veel personeel meldt zich ziek.
Coronavirus zorgt voor minder trein en bus
Ook is opgeroepen zoveel mogelijk thuis te werken. In het ov is dat vaak onmogelijk, volgens de branchevereniging melden veel ov-medewerkers zich preventief ziek.
Aangepaste dienstregelingen
Zowel stad- als streekvervoerders hebben inmiddels hun dienstregelingen gewijzigd. Veel vervoerders rijden hun diensten vergelijkbaar met weekend- of zomerdienstregelingen. De verschillende vervoerders communiceren de aangepaste dienstregelingen via onder meer hun websites en apps.
Overal in het land rijden in de spits veelal minder voertuigen en in grote delen van het land zijn buurtbussen, nachtbussen en nachttreinen geschrapt. In de regio Groningen Drenthe rijdt geen enkele buurtbus meer op advies van het RIVM, omdat veel chauffeurs ouder zijn dan 65 jaar en daarmee tot de risicogroep behoren.
NS: 85 procent minder reizigers
NS probeert de reguliere dienstregeling zo veel mogelijk op orde te houden en houdt op al haar stations één winkel, servicewinkel en Servicebalie open. Wel ziet het bedrijf een enorme afname in het aantal reizigers. De maandagochtendspits telde 85 procent minder reizigers, blijkt uit OV-chipkaartdata. Volgens OV-NL is aantal reizigers, met verschillen in regio's, met meer dan 50 procent gedaald.
Zo min mogelijk contact
Meerdere vervoerders roepen klanten op zo min mogelijk contactmomenten aan te gaan: klanten moeten zoveel mogelijk met pin betalen en tijdens controlerondes de chipkaart zelf voor de scanner houden. Reizigers met (lichte) gezondheidsklachten wordt gevraagd het ov te mijden.
Ook vraagt de sector reizigers om via de achterdeur van bussen in te stappen en in te checken. Daardoor vermindert het aantal contacten met zowel buschauffeur als andere reizigers. Soms worden delen van bussen met afzetlint afgezet.
Deze maatregelen gelden in ieder geval tot 31 maart.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb om 12:35 uurDe jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Oproep voor een KennisBank Bus
6 feb om 08:30 uurBeleidsmakers maken bij het ontwerp van nieuwe bushaltes en -infrastructuur onvoldoende gebruik van…
Keolis beproeft anders roosteren buschauffeurs
3 okt 2023Keolis start in januari 2024 in Almere de pilot 'Samen Roosteren', waarbij buschauffeurs online hun eigen…
Ná de innovatieve pilots
2 mei 2023Nederland heeft een goede reputatie als het om innovatie gaat en scoort hoog op de internationale lijstjes.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Aanbestedingsexpert Rosbergen trots op 25 jaar ov-werk
13 okt 2022Edward Rosbergen, dit jaar 25 jaar in dienst bij MuConsult, zag het adviesbureau uitgroeien tot gevestigde naam…
Blog: Vier handvatten voor Kamerdebat NS-concessie
22 aug 2022In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…
Reactie toevoegen