In Zuid-Duitsland heeft DB Regio de aanbesteding gewonnen voor het netwerk Franken – Zuid-Thüringen, grofweg het gebied tussen Neurenberg en Erfurt.
DB Regio wint Zuid-Duitse aanbesteding
Het contract gaat in in december 2023 en heeft een looptijd van 12 jaar. Het volume van het aanbestede reizigersvervoer per trein is ongeveer 5,7 miljoen treinkilometer per jaar, waarvan zo’n 600.000 km in Thüringen en de rest in Beieren.
Het gaat om treindiensten op de volgende verbindingen:
- Neurenberg - Erlangen - Bamberg - Lichtenfels - Coburg
- Lichtenfels - Kronach - Saalfeld
- Bamberg - Schweinfurt - Würzburg
- Bamberg - Coburg - Sonneberg, via de hogesnelheidslijn
- Coburg - Erfurt, via de hogesnelheidslijn
Hogesnelheidslijn
De hogesnelheidslijn is de lijn tussen Ebensfeld en Erfurt, die ruim twee jaar geleden geopend is en een snelle spoorverbinding biedt tussen Berlijn - Leipzig/Halle - Neurenbergen en München. De lijn is gebouwd als project nummer 8 in het kader van de Duitse eenwording (VDE 8).
Vanaf 2023 hebben regionale reizigers in Noordoost-Beieren ook voordeel van de hogesnelheidslijn en worden reistijden van regionale treinen op sommige verbindingen korter. Ook zorgen deze treinen voor een goede aanvulling op het beperkte aantal ICE’s dat in Coburg stopt.
Voorts voorziet het nieuwe vervoercontract met de aanbestedende openbaarvervoerautoriteit BEG (Bayerische Eisenbahngesellschaft) van Beieren in toename van het aantal treindiensten.
Nieuwe treinstellen
DB Regio voert het vervoercontract uit met nieuw materieel. Bij Siemens bestelt de dochter van Deutsche Bahn treinstellen van het type Desiro HC (wat staat voor high capacity), onderverdeeld in vierdelige en zesdelige treinstellen.
De treinen zijn een mengeling van enkeldeks en dubbedeks rijtuigen, zoals al te zien bij de Rhein-Ruhr-Express in het Ruhrgebied. NS toonde onlangs belangstelling voor dit treinconcept.
De treinstellen die gebruik gaan maken van de hogesnelheidslijn, rijden met een maximumsnelheid van 190 km/uur en zijn drukdicht, de overige rijden 160 km/uur.
Bezwaartermijn
De order voor de nieuwe treinen van Deutsche Bahn aan Siemens wacht op het moment dat de toekenning van het vervoercontract definitief is. Op dit moment kan er nog beroep tegen de beslissing van de Bayerische Eisebahngesellschaft worden aangetekend.
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
Reactie toevoegen