Een dieselbus is nu en in de komende jaren vanuit economisch oogpunt nog altijd het meest aantrekkelijk. Dat blijkt uit een onderzoek van TNO.
Dieselbus nog altijd het meest economisch
TNO onderzocht (.pdf) in opdracht van Civitas, dat zich in Europees kader bezighoudt met schoner stadsvervoer, vijf manieren van busaandrijving: op fossiele brandstoffen, met biobrandstof, elektrische aandrijving, hybride en met waterstof.
Zowel op korte als middellange termijn kwamen de fossiele brandstoffen als meest economisch uit de bus. De bussen hebben een forse actieradius, hoeven daardoor weinig te tanken en en er is weinig investering in de infrastructuur nodig. Qua uitstoot ontlopen de modernste dieselbussen en aardgasbussen elkaar niet veel. Biodiesel is een goede aanvulling, al is de uitstoot en vervuiling per brandstof verschillend.
Elektrische bussen zijn sterk in opkomst, maar hebben nog als nadeel dat er weinig (laad)infrastructuur aanwezig is en dat de actieradius vrij beperkt is. De onderzoekers verwachten dat in ieder geval de komende tien jaar bussen die enkel 's nachts hoeven op te laden nog te zwaar zullen zijn en zodanig minder capaciteit hebben dat ze het economisch afleggen tegen fossiele brandstoffen. Bij bussen die tussendoor snelladen is nog dure infrastructuur nodig. Alleen in het geval van een bestaand trolleynetwerk, zoals in Arnhem, is het vanuit economisch oogpunt het overwegen waard om dit uit te breiden, hoewel de aanschaf van een bus duur is vanwege de lage productieaantallen.
TNO verwacht dat het nog enkele decennia zal duren eer elektrische aandrijvingen het van de traditionele aandrijvingen zullen winnen.
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
Speciaal onderwijs, reguliere bus
11 nov om 15:49 uurLeerlingen in het speciaal onderwijs worden vaak met een taxibusje naar school en…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Uitval bussen EBS in 2023 ruim 8 procent, maar reizigersaantal stijgt
16 sep om 15:33 uurRuim 8 procent van alle bussen van EBS in de metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) viel in 2023 uit. Dat is…
Uitbreiding dienstregeling Syntus Utrecht
19 aug om 13:46 uurDe zomervakantie is bijna voorbij en steeds meer mensen gaan weer naar school of aan het werk. Syntus Utrecht…
Ik denk dat TNO haar huiswerk deze keer wat lichtvaardig heeft opgevat.
Met name het hoofdstuk opportunity laden met 100% elektrische bussen is blijkbaar in deze studie van TNO niet uit de verf gekomen.
De inductielaadtechniek is reeds decennia bewezen in de industrie en komt de laatste tijd ook voor de publieke ruimte beschikbaar.
In de voorliggende business cases kan deze 100% schone technologie voor de binnensteden de competitie met de dieselbussen makkelijk aan.
Pas als er onwerkelijk korte afschrijftermijnen worden gehanteerd kan diesel een economisch voorsprongetje krijgen. Ook als de dieseltankinstallatie nog buiten beschouwing wordt gelaten ! Over de maatschappelijke kosten van de fijnstofvervuiling praten we maar niet eens......... Chapeau TNO !!
Ingediend door Theo Dusseldorp op vr, 17/10/2014 - 12:01
Civitas: Cleaner and better transport in cities.
Schiet lekker op met zo'n rapport van een gerenommeerd instituut.
Beste TNO, met snelladen kan je gewoon de hele dag rijden, tot zo'n 100 km per traject, De hele dag, dus alleen afhankelijk van de exploitatie-snelheid tot meer dan 1000 km/dag.
Batterijgebruik + elektriciteit kost ongeveer de helft van diesel en onderhoudskosten zijn lager. Met 200 - 300 km per dag (stadvervoer) kostenneutraal (en meeste gezondheidswinst), daarboven (HOV, streek) dik verdienen. En dat is met huidig kostenniveau van batterijen. Dus 2030..
In de meeste plaatsen in Europa is stroom beschikbaar (jawel), ook de gevraagde hogere vermogens. Laadinfra conductief : 2-3 ton per stuk geschikt voor gebruik door 6 bussen = 40.000 investering, 30 jaar gebruik = 2000 euro jaarlasten per bus, niet echt hoog, lijkt mij.
Ingediend door Lex boersma op vr, 17/10/2014 - 23:34
Reactie toevoegen