Over een week gaan Britse parlementsleden opnieuw stemmen over de Brexit. En of het nou 'Deal' of 'No Deal' wordt, de directe Eurostar-verbinding Londen–Amsterdam gaat rijden zoals gepland, blijkt uit rondvraag van OV-Magazine. Dat wordt op z'n vroegst eind 2019.
Directe Eurostar komt er, ondanks Brexit
Dat vertelt Eurostar-woordvoerder Stefanie van Mierlo. “Het bieden van een directe reis in beide richtingen is en blijft een belangrijke prioriteit voor ons.” De vervoerder maakte op 5 maart overigens bekend een reizigersgroei van 7 procent gemaakt te hebben, te meer door 250.000 reizigers op de route Londen-Amsterdam.
Het bedrijf werkt samen met betrokken partijen aan weerszijden van het Kanaal om tot goede afspraken te komen, gaat zij verder. “We hebben plannen voor een reeks mogelijke scenario's om ervoor te zorgen dat we onze service kunnen behouden, zelfs in het geval van een 'No Deal'-Brexit."
Grenscontroles
Eén van die ‘betrokken partijen’ is NS International. Woordvoerder Hessel Koster: “De voorbereidingsacties liggen vooral bij Eurostar en wij helpen daar waar nodig.” Koster licht toe dat eind 2019 afspraken rondom paspoortcontrole in Nederland gereed moeten zijn en er dan ook voldoende medewerkers van de Koninklijke Marechaussee (KMar) opgeleid zijn. "We rekenen er op dat de Eurostar-treinen blijven rijden zoals nu. Er is natuurlijk een afhankelijkheid van de politieke besluitvorming rondom de Brexit, maar alle betrokken partijen laten zien hun verantwoordelijkheid te nemen".
Vierlandenverdrag
Nederland en het Verenigd Koninkrijk hadden op spoorgebied nog geen overeenkomst met elkaar lopen. Daarom waren beide landen al in gesprek over een bilaterale overeenkomst en ook, samen met België en Frankrijk, over een Vierlandenverdrag. De mogelijke Brexit heeft daarop geen invloed.
De gesprekken over het Vierlandenverdrag moesten officieel in februari 2019 voltooid zijn, schreef staatssecretaris Harbers (Justitie en Veiligheid) op 20 december in een brief aan de Tweede Kamer. En dat lukte alleen niet, vertelde hij in het Algemeen Overleg Spoor van 27 februari, omdat de drie andere landen binnenlandse politieke problemen hadden. Zo viel de Belgische overheid, kreeg Frankrijk te maken met de 'gele hesjes'-protesten en zijn de Britten druk met de Brexit.
2019 wordt krap
Eerder stelde Harbers dat de Eurostar op zijn vroegst vanaf dienstregeling 2020 direct vanuit Amsterdam zou kunnen vertrekken. En dat terwijl 'we van Britse zijde hoorden dat het sneller kon', zei Tweede Kamerlid Suzanne Kröger (GroenLinks) toen.
Ondanks een motie om het proces te versnellen, maakte Harbers duidelijk dat dat lastig was. “Daarvoor zijn we afhankelijk van de drie andere landen. We proberen te doen wat we kunnen, maar het wordt krap. Ik kan het niet anders maken.”
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
1) Een handjevol douanemedewerkers weghalen van Schiphol, 2) Het verdrag dat België heeft kopiëren iets uitbreiden en 3) vertegenwoordigers van vier landen een handtekening laten zetten.
Hoe moeilijk kan het zijn?
Ingediend door Henk op wo, 06/03/2019 - 15:07
[…] maart 5, 2019maart 12, 2019 […]
Ingediend door OVmagazine.nl:… op di, 12/03/2019 - 23:12
Reactie toevoegen