De Duitse overheid en Deutsche Bahn investeren het komende decennium 86 miljard euro in het spoornetwerk.
Dit decennium 86 miljard voor Duits spoor
De federale overheid draagt in totaal 62 miljard euro en Deutsche Bahn (DB) investeert 24 miljard euro. DB gaat jaarlijks 8,6 miljard euro gebruiken om het spoornet te onderhouden en moderniseren.
De infrabeheerder gaat jaarlijks 2000 kilometer aan rail vernieuwen en 2000 wissels vervangen. Ook worden tot en met 2029 2000 spoorbruggen gerenoveerd en wordt zo’n zeven miljard euro geïnvesteerd in het vernieuwen van de spoorbeveiliging (interlocking).
Investeringspakket
De toezegging van 86 miljard euro maakt onderdeel uit van het Duitse Spoorinfrastructuurfonds LuFV III. De investeringen stijgen met 54 procent ten opzichte van het vorige programma LuFV II.
Het tienjarige LuFV III-programma (Leistungs- und Finanzierungsvereinbarung) biedt Deutsche Bahn de mogelijkheid om op langere termijn plannen en afspraken te maken met leveranciers. De overheid hoopt hiermee innovatie aan te moedigen en de capaciteit te kunnen vergroten.
Het investeringspakket maakt onderdeel uit van het Duitse klimaatbeleid. Eerder verlaagde de federale overheid al de BTW op treintickets. Deutsche Bahn voerde de prijsverlaging door op treinreizen boven de 50 kilometer.
Lees ook: Lagere treinkosten in Duitsland door BTW
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
Domme en slordige fout in artikel: de prijsverlaging geldt ook voor de IC en voor reizen met de regionale trein vanaf 50 km. Deze kaartjes werden tot 1 jan ook belast volgens het hoge BTW-tarief Ook de BahnCard is goedkoper geworden. Huuswerk volgende keer beter maken, dank u.
Ingediend door David op za, 18/01/2020 - 15:06
@David,
Zelf beter huiswerk doen. Geldt alleen voor ICE/IC. Regionale trein > 50 kilometer valt onder de Bundesländer en de verkehrsverbunden en daar geldt de Btw-verlaging (voorlopig) nog niet voor. En daar strijdt ProBahn dan ook voor.
Ingediend door DuitseLeeuw op ma, 20/01/2020 - 13:26
Het lijkt heel wat, 2000 bruggen vernieuwen/renoveren de komende 10 jaar. Er zijn echter ruim meer dan 20000 bruggen. 9000 daarvan zijn meer als 100 jaar oud. Dit komt neer op 2 keer per 100 jaar een brug vervangen/renoveren. Niet echt ambitieus. Zelfs voor regulier onderhoud is het minimaal.
Ingediend door Johannes op zo, 26/01/2020 - 12:43
Correctie op mijn reactie. Niet 2 x per honderd jaar, maar 1 keer per honderd jaar wordt een. brug vervangen/gerenoveerd.
Ingediend door Johannes op zo, 26/01/2020 - 12:46
Reactie toevoegen