De Drielandentrein van Aken, via Maastricht, naar Luik rijdt voorlopig niet. De Arrivatrein mag nog niet het Duitse spoor op. Eerder werd al duidelijk dat de trein ook in België nog niet welkom is.
Drielandentrein rijdt voorlopig nog niet
De toelatingsprocedure voor Duitsland kan niet worden afgerond voor de gewenste datum van 9 december. “De oplevering van de benodigde infrastructuur en het daarna pas kunnen inzetten van de testritten geeft teveel druk op het correct afronden van de gehele procedure. Hierdoor vertraagt de start van de treinverbinding”, staat in de verklaring van Arriva. De reizigers zullen vanaf 9 december op het traject met bussen worden vervoerd.
Uitstel maar geen afstel
Dit uitstel van de start is zeker geen afstel, zo verzekert Arriva. De vervoerder werkt met alle partijen verder aan de toelatingsprocedure. De testritten zoals die voor materieel en de nieuwe infrastructuur in de eerste week van december waren voorzien, gaan gewoon door. Hoeveel vertraging de start van de treinlijn tussen Aken en Maastricht hierdoor precies op gaat lopen, is nog niet duidelijk. In de verklaring laat Arriva weten ‘het vervelend te vinden voor de reiziger, omdat de reiziger nu langer moeten wachten op deze mooie verbinding’.
Niet welkom in België
Belgische instanties geven de trein ook geen vergunning. België weert de nieuwe trein omdat het materieel onveilig zou zijn. Treinen moeten volgens Europese regelgeving het Europese beveiligingssysteem ERTMS hebben voor 2025. De nieuwe Arriva-trein heeft die nog niet, maar krijgt de beveiliging wel ruim op tijd.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov 2024Van 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt 2024Portugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt 2024De provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt 2024VDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul 2024De eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr 2024VDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
Op 30 november 2018 de laatste Euretrein van Heerlen naar Aken, retour, genomen. Jammer dat er nu een busverbinding is, dat is duurder vervoer duurt te lang. Heerlen Aken met de nu gestopte Euregio stoptrein via Herzogenrath duurde 25 minuten.Met NS Abonnement 5,60 enkele reis Heerlen-Aken, 11,20 retour.
Ik hoop dat er snel in 2019 een directe treinverbinding komt. Aken-Heerlen-Maastricht is een stedelijk gebied van belang. Aken heeft een achterland, de deelstaat Nordrhein Westfalen met 17 miljoen inwoners.
Ingediend door Bernard op zo, 09/12/2018 - 21:09
Reactie toevoegen