De huidige projecten rond elektrische bussen zijn veelal te bescheiden van schaal om in aanmerking te komen voor een gunstige financiering via de Europese Investeringsbank (EIB). Dat terwijl er miljarden te vergeven zijn.
E-bussen missen schaal voor investering
Dat zei Zoltán Donáth van de EIB vandaag tijdens de Volvo Innovation Summit in Brussel. Volgens Donáth is er 40 miljard euro per jaar beschikbaar voor investeringen in het ov, waarvan 4 miljard voor stedelijk vervoer. De focus ligt daarbij op duurzaamheid. "Het probleem is echter dat veel steden en vervoerders huiverig zijn om grote projecten in te dienen. Ze willen elektrische bussen vaak graag eens op een lijn uitproberen, met een bus of tien. Daar heeft de EIB moeite mee", aldus de Donáth.
De EIB kiest er vaker voor om met name tramprojecten te financieren. Tot grote frustratie van Volvo-topman Håkan Agnevall, die in het discussiepanel op de bijeenkomst zat. In de VS en China is er wel ruimte voor investeringen in kleinere projecten op het gebied van elektrische bussen, wierp de Zweed de Hongaar voor de voeten.
Donáth erkende dat daar een verschil in zat, maar merkte er wel bij op dat de Chinese overheid er vaak voor kiest om busfabrikanten rechtstreeks te subsidiëren. "Dat kunnen we in Europa natuurlijk niet doen." Volgens hem moeten overheden die een aanvraag doen zich niet laten afschrikken door de hoge aanschafprijs van elektrische bussen, maar vooral kijken naar de total cost of ownership. Ook door andere vormen van financiering kan investeren voor de EIB interessant worden. Donáth gaf als voorbeeld dat de EIB investeert in ZETT, de leasemaatschappij die vier waterstofbussen levert aan Syntus in Gelderland.
Meer artikelen met dit thema
Autoluwe wijken voor iedereen?
28 mrt om 11:44 uurIn de zoektocht naar leefbaardere steden wordt steeds vaker weer een oude bekende uit de kast gehaald: de …
EBS wint busvervoer Zeeland
19 mrt om 10:44 uurDe provincie Zeeland heeft vandaag bekend gemaakt de openbaar busvervoer-concessie te gunnen aan EBS. De…
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Einde aan 'omchecken' in zicht
14 feb om 10:06 uurHet verplichte omchecken bij een overstap tussen verschillende vervoerders lijkt binnenkort tot het verleden te…
337 zero-emissiebussen toegevoegd aan wagenpark in 2024
10 feb om 13:38 uurCROW publiceert elk jaar de Monitor zero-emissiebussen. Uit de editie van 1 januari 2025, dus met data over…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Reactie toevoegen