Het is 2 februari 2040 en het sneeuwt. Dat hebben we al lang niet meer meegemaakt. Gelukkig heeft de gemeente vanmorgen extra strooifietsen ingezet. De meeste forensen zijn gewoon op tijd op hun werk gekomen.
Fietsgeluk in 2040
Aan de lunchtafel halen collega’s herinneringen op aan de winters van vroeger. Weet u nog? Als u geen nat pak kreeg door een flinke plens- of sneeuwbui, dan was het wel door een auto die net iets te hard door een plas reed. Ja, toen reden er nog auto’s in de stad. Er is echt veel veranderd. Nu is het de fiets die het straatbeeld bepaalt. De fiets in al zijn verschijningsvormen: de fiets ‘van vroeger’, de bakfiets, de driewieler met trapondersteuning, de overdekte fietstaxi, je kunt het zo gek niet bedenken. Er is een fiets voor iedereen.
Oudere collega’s weten nog van vroeger dat ze voor hun gevoel altijd urenlang voor verkeerslichten stonden te wachten. En maar drukken op het knopje, omdat er maar geen einde aan de stroom auto’s leek te komen. Ingebouwde sensoren hebben de taak van het knopje overgenomen. Met al die griepgolven was dat niet meer verantwoord. "Hebben jullie die aflevering van Andere Tijden gezien over de aanleg van de verbindingsweg tussen de A8 en de A9 bij Assendelft?", vraagt een collega. "Echt onvoorstelbaar. Je had de commentaren op Tweeper moeten zien."
Positie van de Fiets
Voor de Fietsersbond is de positie van de fiets op de weg anno 2040 nog altijd een belangrijk vraagstuk. De auto’s die fietsers tegenkomen zijn gelukkig in snelheid beperkt door intelligente snelheidsassistentie. Kinderen hebben allemaal een fiets, een onvervreemdbaar recht.
De Fietsstadverkiezing levert na 40 jaar nog steeds een belangrijke bijdrage aan een leefbaar, gezond en actief Nederland. Dit jaar wordt er voor de 21e keer een Fietsstad gekozen. Alle 320 gemeenten strijden met passie en uit idealisme voor de felbegeerde titel Fietsstad 2040. Fietsgeluk is de basis voor nieuwe verkeerskundige ideeën. Het aantal nieuwtjes op dit gebied is groot, door heel het land wordt de fietser met innovatieve veranderingen bediend.
28 februari 2020
Op 28 februari 2020 wordt de Fietsstad 2020 bekend gemaakt op het Congres Fietsstad van de Toekomst door Minister Stientje van Veldhoven.
Meer weten over het interessante programma op het congres en aanmelden: www.fietsersbond.nl/fietsstad-van-de-toekomst
NB: Bezoekers van het congres krijgen op 28 februari ook toegang tot dé fietsbeurs van het jaar. De E-bike Xperience, Bike Motion en de Fiets- en Wandelbeurs vinden tegelijkertijd plaats in de Jaarbeurs te Utrecht.
Meer artikelen met dit thema
Fiets en trein, een verstandshuwelijk?
27 jun om 08:05 uurVerkeerskundige Jan Ploeger is eigenlijk zijn hele leven al bezig geweest met…
Nederland Bussenland
31 okt 2023Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd, voor het verplaatsen van de strijdkrachten, de auto verder ontwikkeld tot…
Busworld 2023: MAN presenteert elektrische LE-lijnbus
20 okt 2023De elektrische stadsbus van MAN Truck & Bus, de Lion City E, is door vakjournalisten uitgeroepen tot Bus of…
VRA: BRT is meer dan een snelle bus
28 sep 2023Bus Rapid Transit (BRT) is een actueel gespreksonderwerp. Ook bij de Vervoerregio Amsterdam wordt het herkend…
Vanaf 2025 sneller en vaker per trein naar Brussel
15 aug 2023Het aantal intercity’s tussen Nederland en Brussel verdubbelt vanaf 2025, als de nieuwe hoofdrailnetconcessie…
HTM bestelt 95 e-bussen bij Daimler
10 jul 2023De Haagse stadsvervoerder HTM gaat medio 2024 rijden met 95 nieuwe eCitaro-stadsbussen van Daimler. Het gaat om…
Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023Treinongeluk Voorschoten; 30 gewonden en 1 dode
4 apr 2023Op het traject Leiden – Den Haag is in de nacht van 3 op 4 april rond 3.30 uur een nachttrein van NS gebotst op…
Reactie toevoegen