Voor het eerst is er een aanvraag ingediend voor intercitybussen die passagiers binnen Nederland gaan vervoeren. Flixbus wil buslijnen gaan exploiteren tussen Eindhoven en Enschede en Eindhoven en Groningen.
Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten
Tot nu toe werden intercitybussen nog ingezet voor internationaal vervoer, waarvoor geen ontheffing nodig is. Partijen als Flixbus en Deutsche Bahn/ Arriva timmeren hier in Nederland flink aan de weg, sinds de Duitse en Franse busmarkt werden geliberaliseerd. Zo zijn er nieuwe lijnen tussen de Randstad, Duitsland, België en Frankrijk geopend.
Nu wil Flixbus echter ook passagiers binnen Nederland gaan vervoeren. In de nota van inlichtingen van de concessie Zuid-Oost Brabant staat vermeld dat een marktpartij een ontheffing voor de concessieplicht heeft aangevraagd voor het rijden van maximaal zes retourritten per dag tussen Eindhoven en Enschede en Eindhoven en Groningen. Zo'n ontheffing is nodig om ook binnenlandse passagiers mee te nemen.
De provincie laat in de nota van toelichting weten dat ze voornemens is die aanvraag goed te keuren. Een woordvoerster van de provincie bevestigt dat de aanvrager MeinFernbus/Flixbus is. "We zijn op dit moment andere provincies, het ministerie en andere vervoerders aan horen als voorbereiding op een eventueel besluit tot ontheffing. De besluitvorming zal naar verwachting nog dit jaar plaatsvinden", aldus de woordvoerster.
Het zou voor het eerst zijn dat buiten de bestaande concessies intercitybussen zouden worden geëxploiteerd. Langeafstandsbussen, zoals tussen Breda en Utrecht en Groningen en Emmeloord worden allemaal binnen de bestaande concessies aanbesteed.
Flixbus opent vandaag een buslijn tussen Nijmegen, Eindhoven, Antwerpen en Brussel die volgende maand door moet rijden naar Berlijn. Bovendien rijdt het bedrijf ook al lijnen vanuit de Randstad via Groningen naar Bremen en via Enschede naar de Duitse hoofdstad. Deze lijnen zijn echter nog puur op internationaal verkeer georiënteerd.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Reactie toevoegen