Het Franse BlueSolutions, onderdeel van de Bolloré-groep, doet haar duit in het zakje in het snelgroeiende aanbod van elektrisch vervoer door snelladen: de BlueTram als goedkoop alternatief voor de traditionele tram.
Fransen mengen zich in snellaadstrijd
BlueSolutions produceert nu al de BlueCar en BlueBus, maar voegt daar nu de BlueTram aan toe. De BlueTram is feitelijk een elektrische bus die via snelladers op elke halte wordt opgeladen. Met 20 seconden laden kan het voertuig uitgerust met supercapacitors de afstand naar een volgende halte, een tot twee kilometer verderop, overbruggen. Rails en bovenleiding zijn dus niet aanwezig. De fabrikant claimt dat de aanlegkosten een tiende zullen zijn ten opzichte van een traditioneel tramsysteem.
Voor de BlueTram is een nieuwe productielijn geopend in Quimpier, Bretagne. In april wordt die productielijn uitgebreid. In eerste instantie worden hier voertuigen van zes meter geproduceerd met een capaciteit van 22 personen. Een versie van 12 meter is in ontwikkeling. Volgens CEO Vincent Boloré moeten de 'trams' tegen het eind van het jaar rijden en is er veel vraag naar.
Het systeem onderscheidt zich ten opzichte van veel andere snellaadsystemen door tijdens de rit bij iedere halte op te laden. Andere systemen, zoals Primove en Obrid, werken met batterijen die aan de eindpunten worden opgeladen. De 'supercaps' zijn kleiner en lichter. Wel is een laadsysteem bij elke halte noodzakelijk, met de nodige kosten van dien.
Lees meer in ons dossier Schoon
http://dai.ly/x2ev1ku

Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Autoluwe wijken voor iedereen?
28 mrt om 11:44 uurIn de zoektocht naar leefbaardere steden wordt steeds vaker weer een oude bekende uit de kast gehaald: de …
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Einde aan 'omchecken' in zicht
14 feb om 10:06 uurHet verplichte omchecken bij een overstap tussen verschillende vervoerders lijkt binnenkort tot het verleden te…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov 2024Van 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt 2024Portugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
Ben benieuwd hoe efficient dat ding is ingericht, waarschijnlijk niet zo..
Met passen & meten moet 'n systeem als dit vrij makkelijk de 4/5km per lading kunnen halen incl. 20 min. in stand houden van on-board wifi, licht & noodsystemen.
Ingediend door Rouke op zo, 15/02/2015 - 09:25
Reactie toevoegen