Fusie reisplanner 9292 en Translink nabij
De directeur van 9292 REISinformatiegroep, Stefan Hulman, laat in De Volkskrant weten dat hij alleen maar voordelen ziet in het samengaan met Translink. Volgens Hulman zou het samengaan comfortabeler zijn voor de reiziger en kan er efficiënter en goedkoper worden gewerkt.
Als de fusie doorgaat, ontstaat er één loket waar reizigers terecht kunnen voor informatie over reizen en betalen. Translink beheert de reisgegevens van alle OV-chipkaarthouders. 9292 geeft zo’n 2,5 miljoen reisadviezen per dag uit.
Ontwikkeling
De 9292 REISinformatiegroep werd op 2 september 1992 (92-9-2) opgericht door het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Na de privatisering van de ov-sector werd het bedrijf zelfstandig. Tegenwoordig heeft het bedrijf te maken met veel concurrentie, onder meer van Google Maps. Volgens Hulman maakt het bedrijf nauwelijks meer winst.
Baanverlies
De fusie kan wel leiden tot baanverlies, stelt Hulman in de Volkskrant. Bij 9292 werken 40 mensen, bij Translink zijn ongeveer 170 mensen in dienst.
Meer artikelen met dit thema
ProRail aangesloten op onlineplatform van NDW
1 jul om 15:08 uurMaandag 24 juni zetten CEO John Voppen en Frederik Zevenbergen, lid Raad van Toezicht van het NDW en…
Gebrek aan animo voor Twentse reisapp Goan!
17 mei om 09:00 uurVanwege gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes staken tonnen in de…
Amsterdamse kinderen weer gratis met de bus
12 apr om 11:01 uurKinderen van vier tot en met elf jaar kunnen tussen 20 juli 2024 en 5 januari 2025 weer gratis reizen met de…
Fiscus versoepelt gebruik ov-abonnementen
23 nov 2023Op 25 oktober stemde de Tweede Kamer in met een fiscale versoepeling van het gebruik van ov-abonnementen. Maar…
Tariefstijgingen ov in 2024 definitief van de baan
20 nov 2023Afgelopen vrijdag 17 november maakte staatssecretaris Heijnen officieel bekend dat 300 miljoen euro beschikbaar…
‘Latente behoefte handsfree in- en uitchecken is groot’
19 okt 2023Handsfree in- en uitchecken met de smartphone: zitten die reizigers daar eigenlijk wel op te wachten? In…
Waarom spitsheffing NS wél kan werken
5 okt 2023Een meerderheid in de Tweede Kamer wees de gewenste tariefdifferentiatie van NS eind september af.…
Onbelast zakelijk ov-abonnement stap dichterbij
21 sep 2023Het moet voor werkgevers eenvoudiger worden om onbelast ov-abonnementen te…
Reactie toevoegen