Fusie tussen Eurostar en Thalys rond
De Europese Commissie heeft SNCF groen licht gegeven voor de overname van Thalys. Het Franse staatsspoorbedrijf heeft Eurostar al onder zijn hoede en daardoor gaan beide bedrijven fuseren, als onderdeel van het Europese ‘Green Speed’-project.
Het Belgische spoorbedrijf NMBS was medeaandeelhouder van de Thalys, maar die vervoerder doet een deel van de aandelen van de hand en houdt nog 18,5 procent aandeelhouder. Met de transactie is een bedrag van 1,5 miljard euro gemoeid.
De SNCF heeft nu de meerderheid van de aandelen in handen. Uiteindelijk gaan Eurostar en Thalys beiden opereren onder de merknaam Eurostar. Het hoofdkantoor wordt in Brussel gevestigd.
Green Speed-project
Thalys verzorgt momenteel hogesnelheidslijnen tussen Nederland, Frankrijk, België en Duitsland. Eurostar doet hetzelfde tussen Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Door de fusie verzorgt Thalys hsl-vervoer tussen vijf landen. Het project heet ‘Green Speed’ en heeft tot doel duurzaam vervoer op hoge snelheid te bevorderen.
De fusie stond eigenlijk in 2019 al op de planning, maar de coronacrisis zorgde voor vertraging. Bovendien moest de Europese Commissie eerst beoordelen of het marktaandeel niet te groot zou worden. Nu heeft het geoordeeld dat dit niet het geval is.
Begin 2020 reisde OV-Magazine een dagje met Eurostar mee vanuit Amsterdam naar Londen. Lees onze reportage hier.
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Lelylijn tussen Noorden en Randstad kost 10 miljard meer
23 sep om 10:03 uurDe aanleg van de Lelylijn, een nieuwe treinverbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad, heeft een flinke…
Fors verlies voor NS: honderden banen op de tocht
5 aug om 09:17 uurNS heeft in de eerste helft van 2024 een operationeel verlies van 109 miljoen euro geleden. Om kosten te…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
Fiets en trein, een verstandshuwelijk?
27 jun om 08:05 uurVerkeerskundige Jan Ploeger is eigenlijk zijn hele leven al bezig geweest met…
Bijna 100 miljoen voor elektrische treinen van en naar Zutphen en Hardenberg
16 apr om 15:36 uurTussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen, maar daar lijkt…
Quote: "Thalys verzorgt momenteel hogesnelheidslijnen tussen Frankrijk, België en Duitsland."
Allereerst verzorgt Thalys geen lijnen, maar treinen, eigenlijk reizigerstransport.
Maar sinds wanneer rijdt de Thalys niet meer in Nederland?
En Eurostar rijdt ook in Frankrijk. London - Paris is één van de belangrijkste routes voor Eurostar.
Ingediend door Rink Hof op vr, 03/06/2022 - 14:57
Ik heb gelezen dat ze eurostar tarieven willen gebruiken. Daar gaat je portemonnee
Ingediend door Jermaine op vr, 22/07/2022 - 02:11
Reactie toevoegen