Fusie tussen Eurostar en Thalys rond
De Europese Commissie heeft SNCF groen licht gegeven voor de overname van Thalys. Het Franse staatsspoorbedrijf heeft Eurostar al onder zijn hoede en daardoor gaan beide bedrijven fuseren, als onderdeel van het Europese ‘Green Speed’-project.
Het Belgische spoorbedrijf NMBS was medeaandeelhouder van de Thalys, maar die vervoerder doet een deel van de aandelen van de hand en houdt nog 18,5 procent aandeelhouder. Met de transactie is een bedrag van 1,5 miljard euro gemoeid.
De SNCF heeft nu de meerderheid van de aandelen in handen. Uiteindelijk gaan Eurostar en Thalys beiden opereren onder de merknaam Eurostar. Het hoofdkantoor wordt in Brussel gevestigd.
Green Speed-project
Thalys verzorgt momenteel hogesnelheidslijnen tussen Nederland, Frankrijk, België en Duitsland. Eurostar doet hetzelfde tussen Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Door de fusie verzorgt Thalys hsl-vervoer tussen vijf landen. Het project heet ‘Green Speed’ en heeft tot doel duurzaam vervoer op hoge snelheid te bevorderen.
De fusie stond eigenlijk in 2019 al op de planning, maar de coronacrisis zorgde voor vertraging. Bovendien moest de Europese Commissie eerst beoordelen of het marktaandeel niet te groot zou worden. Nu heeft het geoordeeld dat dit niet het geval is.
Begin 2020 reisde OV-Magazine een dagje met Eurostar mee vanuit Amsterdam naar Londen. Lees onze reportage hier.
Meer artikelen met dit thema
NS presenteert nieuwe dubbeldekker
5 mrt om 14:46 uurNS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Einde aan 'omchecken' in zicht
14 feb om 10:06 uurHet verplichte omchecken bij een overstap tussen verschillende vervoerders lijkt binnenkort tot het verleden te…
NS-dienstregeling 2026: eerdere en latere treinen, meer treinen richting Zeeland
11 feb om 10:55 uurNS heeft een adviesaanvraag gedaan bij het Locov voor de dienstregeling 2026. Hoofdpunten: Zeeland en Noord-…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
De Nedersaksenlijn, een ontbrekende schakel in het spoorwegnet
13 jan om 09:13 uurHet Nederlandse spoorwegnet is sinds jaar en dag primair gericht op de Randstad. Van…
Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver
23 dec 2024Per 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…
Quote: "Thalys verzorgt momenteel hogesnelheidslijnen tussen Frankrijk, België en Duitsland."
Allereerst verzorgt Thalys geen lijnen, maar treinen, eigenlijk reizigerstransport.
Maar sinds wanneer rijdt de Thalys niet meer in Nederland?
En Eurostar rijdt ook in Frankrijk. London - Paris is één van de belangrijkste routes voor Eurostar.
Ingediend door Rink Hof op vr, 03/06/2022 - 14:57
Ik heb gelezen dat ze eurostar tarieven willen gebruiken. Daar gaat je portemonnee
Ingediend door Jermaine op vr, 22/07/2022 - 02:11
Reactie toevoegen