Als er geen concurrentie komt óp of óm het hoofdrailnet, moeten NS Reizigers (93 procent van alle reizigerskilometers), NS Stations en ProRail het spoor gezamenlijk gaan aansturen. Dat schrijft adviseur Jaap Bierman van NS en ProRail op persoonlijke titel in een memo over de Lange Termijn Spooragenda die hij het afgelopen jaar heeft helpen opstellen. De spooragenda verschijnt dit voorjaar.
Geen markt? Dan één directie NS en ProRail
Het weer samenvoegen van NS en ProRail noemt hij ‘zeer vergaand’ en zal ‘opnieuw een periode van afleiding veroorzaken’. Meer ziet Bierman in een personele unie tussen de commissarissen van NS en ProRail enerzijds en tussen de directeuren van NS en ProRail anderzijds. Op de regionale lijnen buiten het hoofdrailnet kunnen de regionale vervoerders dan gewoon blijven strijden om concessies van ov-autoriteiten, aldus beoogd HTM-directeur Bierman.
Sinds de splitsing van NS en ProRail in 1995 steekt de discussie over het al dan niet samenvoegen van NS en ProRail elke paar jaar de kop op. Toen de bedrijven nog één geheel vormden, waren er ook ruzies tussen de Dienst van Exploitatie, de Dienst van Infrastructuur en de Dienst van Materieel en Werkplaatsen over dienstregelingen, investeringen en veranderingen. In dat soort gevallen hakte de NS-directie vervolgens de knoop door.
Meer artikelen met dit thema
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Deltaplan versterkt ov én woningbouw Noord-Nederland
2 dec 2022Drie ov-maatregelen en overheveling van tienduizenden extra woningen vanuit de Randstad naar Noord-Nederland…
Reactie toevoegen