Passagiers die vanaf 2017 de rechtstreekse Eurostar van Nederland naar Londen pakken, hoeven niet in Brussel uit te stappen voor een veiligheidscheck.
'Geen verplichte overstap naar Londen'
Dat meldt Seat61.com. Volgens de website vinden alle veiligheidschecks plaats op Amsterdam, Schiphol en Rotterdam. Passagiers die meereizen tot Brussel krijgen slechts toegang tot de helft van de trein. De tussendeuren van de twee gedeeltes van de e320-stellen blijven tijdens de rit gesloten.
Tijdens de stop van 28 minuten in Brussel Zuid stappen passagiers voor de Benelux uit en wordt de trein gecontroleerd. Daarna kunnen passagiers van Brussel naar Londen plaatsnemen in het vrijgegeven gedeelte.
Passagiers van Nederland naar Londen kunnen dus gewoon blijven zitten, aldus Seat61. Eerder was er nog sprake van dat passagiers van Nederland naar Londen verplicht moesten uitstappen voor een controle, vergelijkbaar met de Eurostar vanuit Zuid-Frankrijk naar Londen.
Eurostar wil de procedure vooralsnog niet bevestigen. De plannen zouden nog in ontwikkeling zijn. De procedure komt echter wel logisch over, gezien de duur van de stop in Brussel. Die is aan de korte kant om alle passagiers uit te laten stappen en een veiligheidscontrole te laten doorlopen.
NS bevestigt dat dit het scenario is dat wordt uitgewerkt, al zijn er nog wel complicaties. "We zijn met alle betrokkenen, zoals NS Stations, de marechaussee en Eurostar in gesprek om alles in december voor elkaar te krijgen", aldus een woordvoerder.
Het zou betekenen dat op alle stations zowel de verplichte Schengen-controle als de röntgencheck voor de Kanaaltunnel zou moeten plaatsvinden. Voor met name het krap bemeten en overbezette station Schiphol is de vraag hoe dit in de praktijk zou uitpakken.
Meer artikelen met dit thema
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
NS presenteert nieuwe dubbeldekker
5 mrt om 14:46 uurNS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Niet stoppen op station Schiphol Airport lijkt mij het beste.
Op Amsterdam Centraal spoor 15 met in-checkruimtes op een deel van het busplatform.
Op Rotterdam Centraal is spoor 1 helemaal beschikbaar als de Hoek-van-Hollandlijn daar weg is. Er is daar vast ook wel ruimte voor check-in. De Schengen-reizigers moeten niet te moeilijk doen en ook door de security gaan en als ze daar principiële bezwaren tegen hebben kunnen ze met de Thalys of de Benelux. In ruil daarvoor geen half uur stoppen in Brussel!
Ingediend door huub op do, 02/03/2017 - 15:47
Reactie toevoegen