Gelderland kiest kostencontract voor Valleilijn
De nieuwe concessie van de treindienst Amersfoort – Ede-Wageningen, die in december 2023 ingaat, krijgt een looptijd van dertien jaar. De provincie wordt daarbij opbrengstverantwoordelijk, wat de kans op een geslaagde aanbesteding moet vergroten.
Dat maakte de provincie Gelderland bekend. In augustus 2020 leverde de vorige aanbesteding van de Valleilijn geen inschrijvers op, vanwege de coronacrisis en de teruggelopen reizigersaantallen en -inkomsten. Daarop besloot de provincie een noodconcessie voor te bereiden en bleef Transdev als vervoerder aan.
Risico’s voor de provincie
Inmiddels durft Gelderland een nieuwe poging te wagen. Daarbij wordt gekozen voor een looptijd van dertien jaar in de vorm van een kostencontract, wat inhoudt dat de overheid het vervoer inkoopt en de vervoerder het uitvoert. Dit betekent dat de vervoerder een vast bedrag krijgt voor de kosten die worden gemaakt. De provincie ontvangt de reizigersinkomsten en is verantwoordelijk voor de invulling van het netwerk.
Aangezien het reizigersherstel nog veel onzekerheden kent, vindt de provincie Gelderland het verstandig om de risico’s voor een toekomstige vervoerder te beperken. Dat moet de kans op een geslaagde aanbesteding vergroten. De provincie Gelderland verwacht dat dit 2 miljoen euro per jaar gaat kosten.
Meer artikelen met dit thema
Einde aan 'omchecken' in zicht
14 feb om 10:06 uurHet verplichte omchecken bij een overstap tussen verschillende vervoerders lijkt binnenkort tot het verleden te…
NS-dienstregeling 2026: eerdere en latere treinen, meer treinen richting Zeeland
11 feb om 10:55 uurNS heeft een adviesaanvraag gedaan bij het Locov voor de dienstregeling 2026. Hoofdpunten: Zeeland en Noord-…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
De Nedersaksenlijn, een ontbrekende schakel in het spoorwegnet
13 jan om 09:13 uurHet Nederlandse spoorwegnet is sinds jaar en dag primair gericht op de Randstad. Van…
Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver
23 dec 2024Per 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Opstart nieuwe dienstregeling NS vlot verlopen
16 dec 2024De nieuwe dienstregeling van de NS ging op 16 december 2024 in. Volgens de vervoerder is het de grootste…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
Reactie toevoegen