Het Nationaal Groeifonds en de gemeente Amsterdam zijn het niet met elkaar eens over de geplande uitbreiding van het metronetwerk in Amsterdam. De gemeente wil twee uitbreidingen, waar het Groeifonds stelt dat één lijn voldoende is.
Gesteggel over uitbreiding Noord/Zuidlijn
Dat schrijft NRC Handelsblad. Voor het verlengen van de Noord/Zuidlijn is 1,5 miljard euro toegekend vanuit het Nationaal Groeifonds. Dat geld mag van het fonds niet gebruikt worden voor andere trajecten. Maar de gemeente stelt dat de Noord/Zuidlijn via Schiphol moet worden doorgetrokken naar Hoofddorp. Daarnaast moet er een geheel nieuwe verbinding komen tussen stations Sloterdijk en Amsterdam Centraal.
Egbert de Vries, wethouder Verkeer en Vervoer van de gemeente Amsterdam, laat aan de gemeenteraad weten beide lijnen toch te willen aanleggen. Daarin krijgt hij steun van NS, Schiphol, KLM, de gemeente Haarlemmermeer en de provincie Noord-Holland.
Nationaal Groeifonds ontevreden
Het groeifonds laat weten dat de 1,5 miljard euro niet zomaar elders besteed kan worden. Tevens is het fonds ontevreden over het het voornemen om de Noord/Zuidlijn door te trekken. Zo stelt het fonds dat er gebrek is aan deugdelijke en duidelijke prognoses en dat er te weinig lering is getrokken uit de bestaande kostenoverschrijding en vertragingen.

De Noord/Zuidlijn vanaf metrostation Noord.
Meer artikelen met dit thema
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
NS presenteert nieuwe dubbeldekker
5 mrt om 14:46 uurNS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Nooit goed begrepen waarom ze eertijds niet meteen de ringlijn gesloten hadden tussen Sloterdijk en Centraal. Er was ooit sprake geweest om de Amstelveen sneltram door te trekken naar Schiphol, maar dat is nu een gemiste kans nu het een echte tramlijn is geworden. Als het financieel niet goed lukt om de metro door te trekken naar Schiphol vanaf Zuid, waarom dan niet via een vorm van private financiering of een soort van crowdfunding bekostigen. Voor de corona tijdperk waren vooral de stoptreinen tussen Schiphol naar Centraal vol en dan vooral met reizigers met die akelige rolkoffers en een alternatief, dus metro was er niet om de reizigers gespreid naar het centrum van de stad te brengen. De "Schiphol metro" een noodzakelijk aternatief ook bij een eventuele verstoring van het NS net. A propos, er worden tussen Schiphol en Amsterdam Centraal meer enkeltjes verkocht dan van elk ander Nederlands treinstation en dat zegt genoeg zeker als het vliegen weer zal toenemen en dito het aantal reizigers.
Ingediend door Frans EEKHOUT op wo, 09/06/2021 - 20:06
Reactie toevoegen