Vijf Nederlandse provincies en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen hebben gisteren afspraken gemaakt om het grensoverschrijdende bus- en spoorvervoer te verbeteren. Het project Spoorzone Zwolle gold als voorbeeld bij de gemaakte afspraken.
Grensoverschrijdende IC's stap dichterbij
Op de agenda staat in ieder geval om de treinverbinding Münster-Enschede door te trekken naar Zwolle. Ook wordt het traject geëlektrificeerd. Dat moet koren op de molen zijn van ProRail-baas en EIM-voorzitter Pier Eringa. Hij gaf vorig jaar al aan dat de infrastructuur in Zwolle geschikt was om een trein door te trekken naar Duitsland.
Daarnaast willen de partners de internationale treinverbindingen Amsterdam–Frankfurt en Amsterdam–Berlijn vereenvoudigen en verbeteren. Ook de verbinding Eindhoven–Düsseldorf moet er gaan komen. De Intercity Amsterdam–Heerlen wordt doorgetrokken naar Aken.
Regionaal vervoer
Ook voor de korte afstanden hebben de Nederlandse en Duitse provincies afspraken gemaakt. Zo moeten de reistijden voor de Drielandentrein (Aken–Maastricht) korter en wordt de frequentie op Dortmund–Enschede opgeschroefd. In het busvervoer worden twee verbindingen uitgebreid: Aalten–Bocholt en Nijmegen–Kleve.
Elektronische ticketing
De partners willen voor grensreizigers de e-ticketing vereenvoudigen. Zo willen ze onder meer een ID-ticketingproject starten in de regio Aken-Limburg en aan beide zijden van de grens de juiste betaalapparatuur installeren, zodat reizigers altijd Duitse en Nederlandse vervoerbewijzen kunnen kopen.
Spoorzone Zwolle als voorbeeld
De ontwikkelingen rond het tweede spoorknooppunt van Nederland, de Spoorzone Zwolle, vormde de inspiratie voor de afspraken tussen de Nederlandse en Duitse partners. In het stationsgebied wordt gewerkt aan de verbetering en uitbreiding van de infrastructuur voor treinen, bussen en fietsen, elektrificatie van het ov en meer fietsenstallingen.
In Zwolle wordt ook het gebied rondom het station aangepakt, zodat er een betere verbinding met de stad ontstaat. Het gebied wordt klimaatadaptief ingericht om overlast bij extreme regenval en hitte te voorkomen en voorziet straks in de eigen energiebehoefte.
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
Reactie toevoegen