In Groningen en Drenthe wordt geïnvesteerd in schone voertuigen en de bijbehorende laadinfrastructuur, vertelt Sjouke van der Vlugt, beleidsmedewerker Stadsontwikkeling bij de gemeente Groningen.
Groningen heeft integrale ze-strategie
In deze provincies krijgt de waterstofeconomie een enorme impuls. Zo rijden er steeds meer vuilniswagens en bussen op waterstof. De benodigde waterstoftankstations voor de bussen kunnen ook gebruikt worden voor personenauto’s en vrachtwagens.
Strijd om de ruimte
In de druk bezochte en intensief gebruikte binnenstad van Groningen strijden voetgangers, fietsers, geparkeerde fietsen, terrassen, reclameborden, evenementen, bussen en bevoorradingsverkeer met elkaar om de schaarse ruimte. Dit leidt steeds vaker tot congestie en verkeersonveilige situaties voor voetgangers en fietsers. Bussen om de binnenstad heen leiden en slim ruimtegebruik in de stad, zoals het toestaan van laden en lossen op de busbaan, bieden verlichting.
Slim combineren
Maar hoe voorkomen we dat vrachtwagens de bushaltes en de doorgang blokkeren op de steeds drukker wordende busroutes?
In de regio zien we voorzieningen verdwijnen, waardoor de leefbaarheid van bepaalde doelgroepen onder druk komt te staan. Tegelijkertijd zien we kansen ontstaan voor nieuwe concepten, zoals de mobiliteitshubs in Groningen en Drenthe waar meerdere voorzieningen aan elkaar worden gekoppeld. Zo kan je straks je pakketje uit de kluis halen tijdens de reis van je werk naar huis.
Integrale aanpak
Een integrale visie op mobiliteit van personen en de bereikbaarheid van goederen en diensten is van groot belang voor de leefbaarheid in stad en regio. Hoe kunnen we de verduurzaming van het openbaar vervoer en de stadslogistiek gezamenlijk oppakken? We delen graag onze ideeën op 31 oktober tijdens de Zero Emissie Conferentie en gaan hierover graag met je in gesprek. Bekijk hier het programma en meld je aan voor de conferentie.
Dit artikel komt uit het 'Zero Emissie'-magazine. In dit magazine leest u onder meer over de Zero Emissie Conferentie, die wij op 31 oktober organiseren. Lees hier gratis het magazine!

Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Autoluwe wijken voor iedereen?
28 mrt om 11:44 uurIn de zoektocht naar leefbaardere steden wordt steeds vaker weer een oude bekende uit de kast gehaald: de …
EBS wint busvervoer Zeeland
19 mrt om 10:44 uurDe provincie Zeeland heeft vandaag bekend gemaakt de openbaar busvervoer-concessie te gunnen aan EBS. De…
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Einde aan 'omchecken' in zicht
14 feb om 10:06 uurHet verplichte omchecken bij een overstap tussen verschillende vervoerders lijkt binnenkort tot het verleden te…
337 zero-emissiebussen toegevoegd aan wagenpark in 2024
10 feb om 13:38 uurCROW publiceert elk jaar de Monitor zero-emissiebussen. Uit de editie van 1 januari 2025, dus met data over…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Groningen had gewoon een TRAM moeten hebben l
Van Airport Eelde - Hoofdstation - Grote Markt - Station Noord - Zernike complex
En verder binenstad alleen voor fietsers en voetgangers!
Ook GEEN bussen over de diepenringen, Zijn veel te smal!
Ingediend door MP Wiersema op vr, 25/10/2019 - 15:35
Reactie toevoegen