De Amsterdamse vervoerder GVB koopt komende zomer 30 nieuwe M7-metro’s bij de Spaanse fabrikant CAF (Construcciones y Auxiliair de Ferrocarriles). De voertuigen moeten vanaf 2021 de eerste reizigers vervoeren op de Oost- en Ringlijn. Ook heeft GVB een optie op nog eens 30 extra stuks.
GVB bestelt 30 nieuwe metro’s in Spanje
“CAF scoorde in de aanbesteding het beste op de prijs-kwaliteitverhouding”, laat woordvoerder Nathalie Grotenhuis weten. De 30 nieuwe metro’s kosten 225 miljoen euro. De serie wordt gekocht met subsidie van Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Amsterdam. Komende zomer tekenen beide partijen -als alles goed verloopt- het contract, waarna het eerste mock-upmodel gemaakt wordt.
Vervanging
CAF leverde eerder al de S3- en M4-metroseries aan GVB. Deze zijn eind jaren ’90 in de dienst opgenomen en in 2024 en 2027 aan vervanging toe, net als de S2. In 2009 werd een contract gesloten met leverancier Alstom voor de levering van M5- en M6-metro's, maar de optie om hiervoor bij te bestellen is inmiddels verlopen.
Met de M7-metro is de Amsterdamse vervoerder voorbereid op de groei van de stad, het aantal reizigers en het metronet, zegt woordvoerder Grotenhuis. “De M7-toestellen zijn ongeveer 60 meter lang en kunnen enkel of gekoppeld worden ingezet.” Dat in tegenstelling tot de M5 en M6-toestellen, die 116 meter lang zijn en alleen als enkel voertuig rijden.
Flexibiliteit
De M7 geeft GVB daardoor meer flexibiliteit. Zo kan in de spits bijvoorbeeld een dubbele M7 worden gebruikt, terwijl op rustige momenten de inzet van een enkel voertuig voldoende is. “Ook zitten er een dubbele cabines in”, zegt Grotenhuis.
15G-trams
De Spaanse fabrikant is ook de levenacier voor 63 15G-trams bij GVB, waarvan de eerste momenteel wordt gebouwd. Deze nieuwe trams rijden naar verluidt in 2019 en zullen de oudere trams vervangen.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt 2024Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt 2024Het Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt 2024De provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Reactie toevoegen