Het Amsterdamse GVB heeft vandaag bij VDL 31 elektrische bussen besteld, 22 gelede Citea-bussen en 9 twaalfmeterbussen. VDL verzorgt ook de laadinfrastructuur. Bovendien heeft GVB nog een optie genomen op 69 e-bussen.
GVB bestelt 31 elektrische bussen bij VDL
De planning is dat de elektrische bussen vanaf begin of medio 2020 gaan rijden op de lijnen 15, 22 en 36. De keuze is op deze drie lijnen gevallen omdat ze alle drie bij station Sloterdijk komen, waar laadpalen worden geïnstalleerd voor tussentijds laden. Een extra argument om te kiezen voor lijn 22 is dat deze lijn over de drukke Prins Hendrikkade rijdt, een van de vuilste straten van Amsterdam. Hoewel daar sinds de komst van de Noord/Zuidlijn veel minder bussen rijden dan vroeger.
De bussen krijgen een pantograaf op het dak. De gelede Citea’s SLFA-180 worden voorzien van een 288 kWh batterijsysteem, de Citea’s SLF-120 krijgen een batterijpakket van 216 kWh. In de dienstregeling worden de bussen door middel van zeven snelladers op station Sloterdijk tussentijds bijgeladen.
’s Nachts worden de batterijen met 31 langzaamladers volledig herladen op de GVB-locatie Garage West. Bijzonder is dat de bussen echt helemaal uitstootvrij zijn, want ook de verwarming door middel van een warmtepomp is elektrisch. De tot dusverre geleverde elektrische bussen hebben voor koude dagen een Webastokachel die op diesel brandt.
De aanbestedingsprocedure begon in februari van dit jaar. Er is gekozen voor opportunity charging (stilstaand laden, ‘s nachts in de garage met overdag ‘bijladen’ bij station Sloterdijk). Aanvankelijk werd ook in motion charging overwogen, maar dat is een optie gebleven die wellicht bij volgende bestellingen in beeld komt. Zeker in de oudere delen van de stad zal het plaatsen van laadpalen niet altijd makkelijk of gewenst zijn.
De aanschaf wordt gefinancierd door de gemeente, de Vervoerregio Amsterdam en het GVB. Met de aanschaf van deze en volgende series bussen – in totaal komen er zo’n tweehonderd – geven ze invulling aan het in april 2015 gesloten duurzaamheidsconvenant. De Vervoerregio Amsterdam gaat voor schonere en stillere mobiliteit, vertelt Gerard Hellburg, programmamanager Zero Emissie Mobiliteit van de Vervoerregio, in een interview met OV Magazine.
Voor het openbaar vervoer houdt dat in: geen nieuwe dieselbussen meer vanaf 2025 en de hele busvloot zero emissie in 2030. Bovendien moet de gebruikte energie hernieuwbaar zijn opgewekt. Dat sluit aan bij het Nationaal Bestuursakkoord uit 2016. Hellburg: “Voor het elektrificeren van de ov-bussen kijken we naar de aanbestedingskalender en de uitstroom van GVB-bussen.”
Deze week werd ook bekend dat 40 oudere dieselbussen levensverlengend onderhoud krijgen en met ontheffing van de Vervoerregio langer mogen blijven rijden. Dat is enerzijds nodig omdat de elektrische bussen later in dienst komen dan enkele jaren geleden was voorzien, terwijl er anderzijds door de komende verbouwing van de Amstelveenlijn van sneltram- tot gewone tramlijn 22 bussen extra nodig zijn voor vervangend vervoer.
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
Speciaal onderwijs, reguliere bus
11 nov om 15:49 uurLeerlingen in het speciaal onderwijs worden vaak met een taxibusje naar school en…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Uitval bussen EBS in 2023 ruim 8 procent, maar reizigersaantal stijgt
16 sep om 15:33 uurRuim 8 procent van alle bussen van EBS in de metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) viel in 2023 uit. Dat is…
Uitbreiding dienstregeling Syntus Utrecht
19 aug om 13:46 uurDe zomervakantie is bijna voorbij en steeds meer mensen gaan weer naar school of aan het werk. Syntus Utrecht…
[…] stadsbussen in Maastricht zijn allemaal elektrisch. In Amsterdam rijiden ze ook op stroom. Rondom Leeuwarden ook elektrisch. In Groningen en Drenthe is de emissie […]
Ingediend door Steeds meer el… op ma, 01/04/2019 - 12:22
Reactie toevoegen