De ombouw vast de Hoekse Lijn is niet 90 miljoen euro duurder uitgevallen dan aanvankelijk begroot, maar 175 miljoen euro. Dat schrijft onderzoekscollectief Spit. De gemeente Rotterdam, MRDH en RET noemen het een ‘feitelijk onjuist onderzoek’.
'Hoekse Lijn viel niet nóg duurder uit'
Uit een reconstructie van onderzoekscollectief Spit in samenwerking met OPEN Rotterdam, WOS en SCHIE, vandaag verschenen op Vers Beton, blijkt het project nog eens 85 miljoen euro duurder uitgevallen te zijn: de totale kosten liepen op tot ongeveer 500 miljoen euro. In juni 2019 vertelde projectleider Sipke van der Linden ons nog dat de kostenoverschrijding 90 miljoen bedroeg, met een totale investering van 462 miljoen euro.
Lees ook: Hoe software Hoekse Lijn parten speelde
Berekeningen
De MRDH betaalde in 2017 al eens 18 miljoen euro aan ProRail om het spoor richting Hoek van Holland over te nemen, schrijft het onderzoekscollectief. Ook werden vertragingskosten van 6 miljoen euro en tussentijdse verhogingen van het budget door de MRDH niet meegeteld.
Ook heeft vervoerder RET 80 miljoen euro geleend bij de Europese Investeringsbank (EIB) voor 16 nieuwe metrostellen, die geschikt zijn om op het omgebouwde spoor te rijden. Dit bedrag kan nog verder oplopen, schrijft men, omdat de verlenging naar het strand nog niet klaar is.
‘Dit was niet begroot'
Woordvoerders van de gemeente Rotterdam, opdrachtgever Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en vervoerder RET noemen het unaniem een ‘feitelijk onjuist onderzoek’ en bestrijden dat de Hoekse Lijn nóg duurder uitviel.
Zo geven de MRDH en gemeente Rotterdam aan de 18 miljoen euro voor het overgenomen spoor van de Rijksoverheid te hebben ontvangen. “Gegeven de afspraak met het Rijk over de overdracht ‘om niet’ is dit bedrag volledig vergoed door het Rijk en werkt het niet verhogend op de projectkosten. Dus die kostenoverschrijding is niet in het projectbegroting van de Hoekse Lijn opgenomen, maar wel afgedekt.”
Ook de 80 miljoen die de RET geleend heeft van de EIB is niet in de projectbegroting meegenomen. “De aangeschafte voertuigen zijn niet alléén voor de Hoekse Lijn aangekocht. Logisch ook, want die voertuigen zijn niet specifiek voor dit project aangeschaft.”
Berekening
De opbouw van de 462 miljoen euro (na indexatie 468 miljoen euro) is als volgt tot stand gekomen (bron: gemeente Rotterdam)
Origineel projectbesluit | 312 miljoen euro |
Meerwerkophoging | 24 miljoen euro |
ophoging 2018 | 36 miljoen euro |
Overschrijding door uitloop planning | 90 miljoen euro |
Totaal | 462 miljoen euro |
Meer artikelen met dit thema
Meer onveiligheid door streng overwegbeleid
2 apr om 11:16 uurHet overwegbeleid voor spoorwegen is sterk gericht op verbetering van de veiligheid…
GVB, HTM, RET, Connexxion en EBS protesteren tegen bezuinigingen op ov
31 mrt om 13:12 uurGVB, HTM, RET, Connexxion en EBS voeren op woensdag 2 april actie tegen de bezuiniging van 110 miljoen euro op…
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
NS presenteert nieuwe dubbeldekker
5 mrt om 14:46 uurNS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Reactie toevoegen